Edukad ja mõjukad organisatsioonid on need, millel on selge eesmärk ja kirg seda ellu viia

03. detsember, 2012

jmklaar

“Edukad ja mõjukad organisatsioonid on need, millel on selge eesmärk ja kirg seda ellu viia,” arvab Rootsis Generatori konvrentsil käinud J. Margus Klaar. Loe edasi »

“Generator” on igal aastal Rootsis aset leidev konverents, mis keskendub loovuse ja ebakonventsionaalse mõtlemise teemadega. Erinevalt tavapärasest, ei ole osalejad seal disaini- ja tootearendussektorist vaid pigem Rootsi avalik sektor, ametid, koolid ja suurettevõtted. Eestist käis kohal J. Margus Klaar Brand Manualist, kes võttis kogemuse kokku järgnevalt:

“Konverents oli tugev kinnitus meie enda metoodika arengule. Meil puudub usk formaalsete reeglite täitmisse, pigem usume seda, et edukad ja mõjukad organisatsioonid on need, millel on selge eesmärk ja kirg seda ellu viia. Raha on iga ettevõtte tegevuse tulemus, kuid kirg on see, mis inimesi esmaspäeva hommikul tööle toob. Tihti kaob kirg kasvu käigus tont-teab-kuhu ning kunagi maailma muutnud firma on aastate pärast iseenda hale vari. Kire ülesleidmine, kõigile ühtemoodi selgeks tegemine ning põhimõtete järgi käitumine teeb väsinud ettevõtted jälle tugevaks.

Aga ettekannetest. Julia Romanowska Karolinska Institutetist tutvustas eksperimentaalset õppekava, millega katsetati võimalust tõsta juhtide otsuste kvaliteeti.  Õppes osalenud seati olukorda, kus neile räägitu ei olnud omavahel suhtes, kus pidevalt muudeti reegleid ning õppuritel puudus igasugune tagasiside oma arengu kohta.

Tavapärase “leadership course” läbinud saavad endaga kaasa veendumuse, et nad on paremad juhid, mis tegelikkuses halvendas nende juhiomadusi.

Eksperimentaalse kava läbinud ei saanud vähimatki ettekujutust enda tugevustest, küll aga õpetas see mõistma iseennast, saades nii paremaks inimeseks ja seeläbi hüppeliselt  parandades nende juhtimisvõimet.

Emma Stenström Handelshögskolanist andis ülevaate sellest, kui oluline on tegelikult juhtidel aru saada motivatsioonist ning kirest midagi hästi teha. MBA tudengid on võimekad ja haritud, aga tihti puudub neil kirg millegi konkreetse vastu. MBA tudengid viidi eksperimendi korras kokku tsirkuseartistidega, kelle jaoks küsimus “miks sa töötad tsirkuses?” on iseenesestmõistetavus: tsirkus on nende elu. Mõlemad grupid pidid teineteise käest õppima kuidas saada paremaks omal alal ning sellega raha teenida. Huvitaval kombel õpisid MBA tudengid tsirkuseartistidelt rohkem kui vastupidi. Kirg loeb.

Simon Kyaga Karolinska Institutest oli uurinud, kas “hull geenius” on linnalegend või on tõesti olemas seos hulluse ja geniaalsuse vahel. Uurides üle 300 000 haigusloo Rootsi arhiividest sai ta lõplikult kinnituse, et on olemas seos loomingulise võimekuse ja vaimse hälbe vahel.

Konverentsi raames oli selgelt tunda era- ja avaliku sektori kõhutunde erinevust muutuste vajalikkuse ja kiiruse suhtes: kui avalik sektor on rahulik ja akadeemiline, siis erasektori soov ja vajadus olla leidlik ja paindlik on vägagi aktuaalne ka Rootsis. Aga kokkuvõtteks oli meeldiv näha, kuidas teadus suudab täna enda kõhutunnet ka praktiliselt tõestada.”

Pikema ingliskeelse kokkuvõtte konverentsist leiad Brand Manuali blogist (http://brandmanual.blogspot.com)