Bart ei ole Simpson, vaid ÄriKunst

12. juuli, 2010
2_Jari_Arffman_Bart_Meconet_Oy_Vantaa_Finland_2.11.2006Firmakingitus ei pea olema ettevõtte logoga pastapliiats, kruus, taldrik vms tarbeese. Edukad ettevõtted ei oleks edukad ilma oma erakordsete hingedeta – inimesteta, kes seal töötavad. Firma ja töötajate jäädvustamine kõrge kvaliteediga fotodesse, mis annavad edasi ettevõtte väärtusi ja ilu, on paljudele Soome ärijuhtidele ahvatlevam kui logoga pastakas. See ongi Bart ehk ÄriKunst (Business Art) – uus dokumentaalfotograafia vorm, mis on kujunenud isikupäraseks brändiks. Autoriks soomlane Jari Arffmann.
Triin Oppi tutvustab Põhjamaade fotokunstiettevõtet Bart.fi
„Kõrges telliskivikorstnas on palju helisid,“ kirjutab Petri Tamminen oma 2002. aastal ilmunud raamatus Piiloutujan maa („Peitja maa“) ühest tehase korstnast. „Tuul mängib meloodia – möirgava, ulguva ja uriseva. Tuulevaiksetel päevadel on see täiesti vaikne. Siis pead sa köhatama, trampima jalgadega või plaksutama käsi. Kaja on sünge. Aga mitte ähvardav – see on justkui kõrgel kohal töötav sõber, kes lubab igavest turvatunnet.“Soome tuntud kunstiteadlase Asko Mäkelä hinnangul kirjeldab see lõik Tammineni teosest hästi Barti fotograafide tööfilosoofiat. Soomes on firmade ajalugu käsitlevad teosed populaarsed, nendega tähistatakse tähtpäevi ja olulisi sündmusi. Õnnestunud käsitlus firmast on positiivseks signaaliks nii selle töötajatele, klientidele kui ka teistele koostöökaaslastele.

Barti fotod tunnustavad ettevõtte püsivat imidžit – korstnad küll ajapikku kaovad, kuid jäävad ikkagi sümboliseerima firma iseseisvust. Iga ettevõte kehastab turvalisuse unelmat, kindlustunnet, mille annab töö. Ja töötajad omakorda on ettevõtte kõige väärtuslikum vara. „Bart on fotokunsti auavaldus tööle. Barti dokumentaalfotodega väärtustab firma oma
tegevust,“ võtab Mäkela kokku.

Muutuvas maailmas jäädvustab Bart ettevõtte ajaloo. Ja kuigi esikohal on ülesvõtted töötajatest, pildistavad Barti kunstnikud ka ettevõtte tooteid – teevad tooteportreesid, millel on vähe ühist traditsiooniliste tootefotodega. Iga ülesvõte otsib toote kõige isikupärasemat nurka, olgu see ese või masin.

Barti populaarsust tõestab see, et paljud firmad on sealt tellinud endale oma fotoseeriad. Teiste hulgas näiteks Kesko, YIT ja John Deere. Tegevus on laienenud rahvusvaheliseks – praegu leiab Barti töid lisaks Soomele ka Peterburist. Eestlastel on Barti loominguga võimalik tutvuda kuni 1. septembrini Pärnus Uue Kunsti Muuseumis.

Lähemalt saab Bartist lugeda: http://www.bart.fi/

Värske juulikuu uudiskirja teisi uudiseid leiad siit.
Triin Oppi / Norden.ee

1_Jari_Arffman_Bart_Katsa_Oy_Tampere_Finland_30.10.2007

3_Jari_Arffman_Bart_Valtra_Oy_Ab_Suolahti_Finland_22.5._2008