Brasiilia hing, Eesti süda

19. september, 2012

Oskar_Metsavaht2«Ma olen brasiillane, kes hindab ja väärtustab oma eesti juuri, minu iseloomus ja stiilis peegeldub ka eestlase DNA,» ütleb Ladina-Ameerika edukaima luksusbrändi Oskleni juht ja loomehing Oskar Metsavaht.

 

Eesti disainiauhindade galal 21. septembril oma tuliuut kollektsiooni esitlev Metsavaht on laia ampluaaga nagu Hunt Kriimsilm. Moekunstnik, arst, kirglik surfar, lumelaudur, fotograaf ja filmirežissöör; UNICEFi hea tahte saadik ning Eesti aukonsul Rio de Janeiros.

1961. aastal Brasiilias sündinud mehe elu on nagu üks suur ja põnev seiklus: teekond Ladina-Ameerika moekeisriks sai tegelikult alguse juba enne tema sündi. 1924. aastal jättis Sõmeru vallas sündinud Oskar Leonhard Metsavaht kodumaa metsad ja aasad, et alustada uut elu Brasiilias.

Uuel kodumaal abiellus optikuametit pidav mees eestlanna Helgaga ja perre sündis poeg Renato – Oskari tulevane isa. Oskari ema on itaallanna ja lisaks temale sirgusid perekonnas veel Leonardo, Ana Amelia ja Henriette. Oma isa, Brasiilia arstide liidu presidendi eeskujul valisid ka Leonardo ja Oskar arsti elukutse ning avasid Rio de Janeiros Metsavahi kliiniku.

1986. aastal plaanis Oskar Metsavaht koos sõpradega Andidesse mägimatkale minna, kuid ei leidnud kusagilt sobivat rõivastust. Seetõttu töötas mees välja isotermilise funktsiooniga rõivad ja valas need ka enda loodud vormi. Kuna idee toimis ja disain oli asjaosalise sõpradele sümpaatne, otsustas ta panna alguse oma moemärgile. Nimi Osklen sündis kahe venna eesnimedest.

Nüüdseks on Osklenist saanud terves maailmas tuntud luksus­bränd, mille disainikeel ühendab brasiilia hinge kirevuse ja põhjamaise tasakaalukuse Oskar Metsavahi nägemusega ilust ja elust. Lisaks tipptasemel disainile hiilgab Osklen jätkusuutlikkusega, kasutades kohalikku toorainet, materjale ja teadmisi ning pakkudes tööd vaestes piirkondades elavatele inimestele. Lisaks tegeleb bränd pühendunult uute keskkonnasõbralike materjalide ja tehnoloogiate väljatöötamisega.

Mullu valis USA ajakiri Fast Company Oskar Metsavahi maailma saja kõige loomingulisema ärijuhi sekka.

Enne moedisainiga alustamist töötasite pikalt spordiarstina. Milliseid sarnasusi leiate kahe pealtnäha nii erineva ala puhul?

Mõlemad alad on kunst. Meditsiin on kunst, mis kasutab teaduse imesid inimeste ravimiseks. Mood on kunst, millel on kaks fookust. Esimene neist hõlmab praktilisust: riided on kaitsekilbiks inimese keha ja keskkonna vahel ehk rõivad ja aksessuaarid kaitsevad meid külma, vihma ja päikese eest. Moe ja rõivaste teine fookus keskendub aga meie olemuse esitlemisele: riided on visualiseerimise vorm, mood võimaldab peegeldada isiksust.

Olen õppinud spordimeditsiini ja ortopeediat, mul on teadmisi ergonoomikast, biomehaanikast ja biofüüsikast. Raviarstid õpivad jälgima inimkeha käitumist. Seda teadmist on lisaks kunsti, kultuuri ja filosoofiaga kursis olemisele vaja ka moedisaineril.

Mida tähendab teile mood?

Mood on väljendusvorm. Ütlen alati, et mu kollektsioonid peegeldavad minu arusaama ja põhimõtteid ilust ja mugavusest, põimudes kunsti- ja disainielementidega. Mood on minu viis end väljendada.

Mis on Oskleni ülesehitamisel olnud kõige keerulisem?

1990ndate alguses kopeeriti Brasiilias väga palju Euroopa ja Põhja-Ameerika brände, kohalik toodang oli tuntud luksusbrändide halva kvaliteediga koopia.

Oskleniga tahtsin teha risti vastupidi: luua originaalset disaini, mis oleks inspireeritud meie enda eluviisist. «Brasiilia hing» on sõnapaar, mille võtsin kasutusele, et väljendada, kes me oleme ja kuidas erineme teistest kultuuridest.

Minu looming pole kunagi stereotüüpselt «brasiillaslik». Usun, et just sellise vormi loomine on olnud üks keerukamaid protsesse. Õnneks leidus inimesi, kes uskusid minu nägemusse. Nüüd, 20 aastat hiljem, on Osklen üks suuremaid ja tuntumaid Brasiilia brände maailmas.

Millest tunnete oma tööd tehes kõige rohkem rõõmu?

Ma arvan, et kõige olulisem on, et olen loonud võimsa brändi, mille kuvand esindab kõike, mis on mulle oluline: kunsti, filosoofiat, esteetikat, sportlikkust, disaini ja jätkusuutlikkust.

Kõik Oskleni projektid on omavahel ühenduses. Meie rõivad, moešõud, kampaaniad ja poed on nagu pusletükid, mis üheskoos moodustavad oma ideaalidele truuks jäänud harmoonilise terviku. Igaüks, kes korra Oskleniga kokku puutunud, tunneb meid ükskõik millises maailma paigas ära. Oleme bränd, mis panustab igasse loomevaldkonda isikupärasel, ehedal ja järjepideval viisil.

Millise iseloomuga on Oskleni looming?

Usun, et minu looming – rõivastest kampaaniateni – peegeldab tahet, meeleseisundit, uskumust ja erilisi siluette, mille väljundiks on kõrgel tasemel disain ning keskkonnasõbralik mõtteviis.

Kas inimesed, kellele disainite, jagavad teie maailmapilti?

Jah, ma disainin inimestele, kellel on samasugune elustiil ja ellusuhtumine nagu minul. See on inimene, kes hindab, varbad liivas, kookospiima joomist kõrgemalt kui lukususliku šampanja limpsimist kristallpokaalist. Talle on pidu troopilises metsas sama šikk kui peen galaüritus Londonis. See inimene mõistab, et elegants peitub lihtsates asjades ja ausates väärtustes. Usun elustiilihõimudesse.

Millest ammutate loovust? Kas ka Eestimaa on teile inspiratsiooniks?

Armastan kunsti, arhitektuuri, disaini, fotograafiat, filmikunsti, sporti ja reisimist. Kõik need eluvaldkonnad aitavad mul luua, sest on osa minu elustiilist. Osklen on meedium, mille kaudu jagan oma elustiili maailmaga.

Minu eesti juured ja nimi peegeldavad mu looduslähedust. Olen Metsavaht ka sõna otseses tähenduses. Ka minu isa ja vanaisa austasid väga loodust, selle mitmekülgsust, ilu ja olulisust.

Osklen on tuntud kui väga keskkonnasõbralik bränd, mis võtnud muu hulgas esimesena kasutusele Brasiilia kalanaha, teie loodud mittetulundusinstituut Instituto-E tegeleb materjalide ja tehnoloogiate jätkusuutlikkuse arendamisega. Millised rohelised lahendused teil veel plaanis on?

Minu jaoks on Osklen mikstuur Euroopa luksuse kvaliteedist, ameerikalikust turundamisest ning õiglastest hindadest ja kõrgest kvaliteedist. Eriliseks teevad selle brasiillaslik loovus ja keskkonnasõbralikkus. Tahan jätkata Brasiilia reklaamimist riigina, kus väärtustatakse jätkusuutlikkust ja inimarengut. Üks mu üks eesmärk on muuta keskkonnasõbralikkus lahedaks.

Kust ammutate jõudu kõigeks oma elus toimuvaks?

Teen ainult asju, mis mulle tõesti meeldivad. Mulle meeldib väga unistusi ja ideid realiseerida. See annab jõudu.

Patareide laadimiseks tegelen iga päev venitus- ja meditatsiooniharjutustega. Armastan ka surfata ja lumelauaga sõita. Mulle meeldib reisida huvitavatesse paikadesse, rännata looduses ja külastada kunstinäitusi.

Olete saavutanud edu mitmed alal ja sellega eeskujuks paljudele, aga milliseid inimesi te ise imetlete?

Ma imetlen inimesi, kes teevad oma abstraktsed ideed teoks, olgu need siis kunsti, arhitektuuri, meditsiini, kino, tehnoloogia või tehnika vallas. Kui peaksin ütlema ainult ühe nime, oleks selleks Leonardo da Vinci.

On teil elus mõni mõte, mida järgite?

Tasakaal kõigis tegemistes. Tasakaal looduse ja urbanismi vahel, juurte ja uute tehnoloogiate vahel, kunsti ja disaini vahel, aja ja raha vahel, lihtsuse ja keerukuse vahel, keha ja hinge vahel.

Arvamus

Anu Lensment

moekunstnik

Kõik vähene, mis ma tema loomingust olen märganud ja näinud, on väga modernse disainikeelega. Põhjamaine, karge, minimalistlik ja ägedate vormidega.

Eksootilisel soojal maal tegutsevalt moeloojalt seda nagu ei oskakski oodata. Ja see on päris huvitav, et ta seal on läbi löönud.

Allikas: Postimees