Kuidas eksportida Norrasse?

20. juuni, 2018

Eksportimine on eelkõige tunnetus, kuidas sinu sihtturul äri tegemine käib, ütles  EASi Norra turu ekspordinõunik Margit Ihlebakke PESA+ ettevõtete ettevalmistusseminaril Oslo disainimessi raames korraldatavale Nordic Buzzile.

„Norras on keel väga oluline, kogu suhtlus käib norra keeles. Harige end ise ja valige, kes teil aitab norrakeelseid müügikõnesid ja – kirju teha. Norra keeles pöördudes on teil selline eelis, millest saate aru võibolla aastate pärast,“ rõhutas ta.

Margit Ihlebakke  andis hulgaliselt praktilisi juhiseid, kus ja kuidas täpselt ettevõtete väljapanekud on korraldatud ja kuidas messihallis liikuda.

„Messil tuleb käia mitu aastat järjest, ühest aastast ei piisa – pead näitama, et oled turul ja jääd turule,“ rääkis ta. Väga oluline on, kuidas leida kontakti just õigete inimestega. „Helistage alguses üldnumbril ja tutvustage ennast, andke teada, et soovite konkreetse inimesega rääkida – siis on tõenäolisem, et saate kontakti. Väga keeruline on meili teel kontakti luua, see ei tööta,“ juhtis Margit Ihlebakke tähelepanu. Norrakad eelistavad äri teha nendega, kellega tuntakse head emotsionaalset sidet. Kingitusi  reeglina vastu ei võeta. “Norrakas ei taha olla kellelegi võlgu, kingituse vastuvõtmine näitab, et oled võlgu,“ rääkis ta.

Valmistage ennast ette, uurige eelmistel messidel käinuid, planeerige juba, kellega soovite kohtuda. Salvestage nende inimeste fotod endale telefoni, varuge kontaktid. Uurige ettevõtete kohta välja kogu taustainfo, mis võimalik. Kuulake hoolega, jagas ekspordinõunik näpunäiteid. Võimu ja otsustusahel on Norras väga lühike. Kui ettevõttes on üks sisseostja ja tema assistent, siis nemad ongi ainsad otsustajad, rääkis ta.

Oluline on see, kuidas suudate end positsioneerida selle turu ootustesse ja mõtteruumi, end tutvustada ja selgitada, mitte loota, et küll nad ise mõistavad. „Silla peab ehitama teadlikult,“ rõhutas ta.  Sinu kauba eest suhtleb keel – võta endale tööle inimene, kes suhtleb  vabalt norra keeles.

„Ole suhtluses viisakas ja jonnakalt järjekindel. Teinekord räägid kümneid kordi automaatvastajaga – aga iga kord jätad teate ja lõpuks saad ka ühendust,“ tõi  konsultatsiooniettevõtte Bonus Partner juht ning kogemustega norra ekspordi arendaja Kätlin Kuusemäe oma kogemusest näite.

„Ärge müüge end liiga odavalt – norrakad ei võta sind tõsiselt, kui oled valmis liiga odavalt müüma,“ jagas oma kogemusi Tiia Allas, Eximo Grupp ja Aja Nägu tegevjuht. Norrakas ei vaja eesti toodet. Ta vajab head toodet ja on väga trenditeadlik. Nad ostavad sinult hoolimata sellest, et see on eesti toode.

Sama kinnitas ka Paavo Pärn, projekteerimisettevõtte Sirkel ja Mall ekspordijuht. „Kui su norra klient pole kindel, et  sa teenid tehingult piisavalt, siis arvab ta, et sa pole piisavalt motiveeritud lepingut täitma ja tehingut ei tule.“

Ole uhke oma riigi ja toodete üle, see toimib. Sõprus on äri alus ja ainult vahetu suhtlus toimib.

Nordic Buzzil osalevad koos Eesti, Soome ja Taani disainiettevõtjad. Nordic Buzzil osalemist  toetavad EAS regionaalfondi kaudu ja BSR Innovatsiooni Express.