Maarit Ahola: välisturgudele minek vajab tuge

21. märts, 2013

Maarit AholaPaljud loomeettevõtted püüavad iseseisvalt välisturgudele minna arvates, et see on odavam kui spetsialistide kasutamine. Tihti ei pruugi see aga nii olla, rääkis Soome ettevõtete ekspordi ja välisinvesteeringutega tegeleva Finpro  vanemkonsultant Maarit Ahola Soome suursaatkonna poolt korraldatud seminaril “Kuidas loomemajandust eksportida”.

Ahola sõnul on Soome loomemajandus viimastel aastatel oluliselt tugevnenud ja paljud ettevõtted vaatavad välisturgude poole. Finpro saab neid oluliselt aidata, alustades nõustamist isegi juba varem, kui ettevõttel endal tekib mõte selleks partnereid otsima hakata. Finpro teenustering on väga lai, alustades rahvusvaheliseks kasvamise ettevalmistamisest ja uutele turgudele sisenemise nõustamisest kuni välismaal ettevõtte asutamiseni ja seal juba tegutseva ettevõtte turuolukorra parandamiseni.

finproLoomeettevõtteid nõustab Finpro eraldi üksus Luovimo. “Sageli on loomeettevõtted sõltuvad riigipoolsest rahastamisest, ettevõtjate majandusteadmised pole kiita ja ettevõtted pole kasumlikud. Rahvusvahelistumiseks napib neil nii oskusi, raha kui ka tööjõudu ning domineeriv on projektipõhine müük,” kirjeldas Ahola loomeettevõtjaid ja lisas, et loomingulisest ideest müügikõlbliku toote valmimiseni ja brändimiseni võib kuluda aastaid.  Raha teenimiseks kasutatakse peamiselt litsentseerimismudelit. “Palju kuulsust kogunud Rovio ja Angry Birdsi näide on pigem erand, nemad olidki kohe agressiivsele laienemisele orienteeritud,” sõnas Ahola.

Toetust rahvuvahelistumiseks võivad Soome loomeettevõtted lisaks Luovimole  küsida Kultuuri-ja  Haridusministeeriumist, ka Majandusministeerium hakkab Ahola sõnul aru saama loomeettevõtluse eripärast.  Tegutsemiseks hangitakse raha ka erafondidest, sponsoritelt  ning kasutatakse  rahvusvahelisi toetusvõimalusi.

Lisaks muudele Finpro pakutavatele teenustele korraldab Luomio loomettevõtjatele töötubasid eristuvast väärtuspakkumisest, rahvusvahelise äritegevuse planeerimisest, brändingust ja jaotuskanalite loomisest, sihtriigi müügi- ja  turundustegevustest, autoriõigustest ja rahvusvahelistest lepinguläbirääkimistest, mentorite ja ingelinvestorite leidmisest ja on toeks ettevõtetevahelisele võrgustumisele.

Vaata lisaks www.finpro.fi/luovimo