Marc Sands kultuuri turundamisest: „Publik soovib osaleda, mitte olla pealtvaataja!“

17. mai, 2011

altEelmisel nädalal külastas Eestit Marc Sands- mees, kes on viimase aasta jooksul Tate Galleries turundusjuhina olulise märgi maha jätnud, tuues kunsti inimestele lähemale. Sands kasutab kultuuritoodete turustamisel pea kõiki kaasaegseid infotehnoloogia poolt pakutavaid lahendusi, mis on enda efektiivsust küllaga tõestanud.

 

Enne Tate Galleries turundusjuhi ametisse astumist tegeles Sands 9 edukat aastat ajalehe the Guardian turundusega. The Guardian on paberlehtedest küll suuruselt üheksandal kohal, kuid veebiversioon on loetavuselt suurim Suurbritannias. Sandsi sõnul on tänapäeval seoses digiajastu arenguga ärimudelid muutunud – otsitakse uusi viise kasumlikkuse tekkeks. Tänu suurepärasele kogemusele ajalehes on Sands ka kultuuritoodete turundamisel kasutanud innovatiivseid lahendusi ning äratanud suure hulga inimeste huvi Tate galeriides toimuva vastu. Case-studyna rääkis Sands 2010 septembrist 2011. aasta jaanuarini toimunud näitusest „Gauguin- Maker of Myth“, mis kujunes Tate galeriide ajaloo kolmandaks suurimaks näituseks.

Igav kunstimuuseum? Mitte mingil juhul!

Muuseumitega on alati käinud kaasas igava koha kuvand, sama kehtib ka nende veebisaitide kohta. „Muuseumitele on väga lihtne head veebi teha, sest kvaliteetne sisu on ju olemas,“ on Sands kindel. Hea näitena toob Sands välja Google Art Projecti lahenduse, millega on liitunud 17 galeriid 9 riigist. „Projekt on fantastiline! Nemad vajasid sisu, meie saame kasutada IT-lahendusi ja rakendusi,“ tõi Sands välja vastastikused kasutegurid.

„Inimesed ei taha lihtsalt vaadata, nad soovivad osaleda,“ selgitab Sands. Seetõttu kasutavad Tate galeriid kõiki suhtlust võimaldavaid sotsiaalmeedia kanaleid jõudsalt enda kasuks ära. „Twitter on minu jaoks veidi intrigeerivam, kui Facebook, mida samuti kasutame“ arvab Sands. Veidi üle nelja kuu jooksul jälgib Tate`i postitusi Twitteris üle 300 000 inimese. Päevas tehakse 4-5 mitteformaalses stiilis säutsu erinevatest valdkondadest, kus midagi põnevat toimub. „See on selline turundus, mis ei paista turunduse moodi välja,“ lisab ta.

 

Sands rõhutab, et kõikide toodete turundamisel on äärmiselt oluline tekitada platvormid, kus saab lisaks info edastamisele ka suhtlust koordineerida. Veeb peab olema „elus“ ning pakkuma ainest aruteluks ja mõteteks. Veeb peaks pakkuma külastajale valikuvariante tegevustest ja olema mitmekesine. Näiteks on võimalik Tate uues veebis otsida maale (jah, need on ka kõik veebis üleval) emotsiooni järgi- sisestades otsingusse sõna „kurb“, ilmuvad otsingutulemustesse sama emotsiooni kandvad pildid.

Gauguin- oodatust suurim edu

Sands rõhutab, et kultuuri turundusel tuleks kasutada mitte enam kui ühte pilti, sest erinevalt näituse kuraatoritest ei ole külastajad kõikide piltidega sugugi kursis. „Kasutasime ka palju ristturunduse võimalusi,“ avaldab Sands.  Koostööd tehti ajalehe Sunday Timesiga, kohvikuga, rongipiletite müügiga jms. „Veebibänneritele ei kliki tegelikult keegi,“ peab Sands neid siiski heaks postripinnaks. Kasutati ka otsingusõnasid, eriti nutikas idee oli kirjutada hispaaniakeelsesse otsimootorisse soovitus Tate`i külastada. Töö tulemuslikkust iseloomustab hästi fakt, et 72% piletitest müüdi just läbi veebikeskkonna. Tate Galeriid ei ole kasumit taotlevad organisatsioonid ning riigi finantseering ulatub 40%. Seetõttu on lisaks annetustele ja piletimüügile oma osa ka meenete müügil.

„Koguge e-maili aadresse!“ rõhutab Sands, kelle valdusesse on usaldatud üle 600 000 e-maili aadressi. Ka blogipidamist peab ta vaatajaskonnaga suhtlemisel oluliseks. Näiteks palus ta kahel kuraatoril blogi pidada, kuid seda veidi erinevatel teemadel, kui tavaliselt kombeks. „Palusin meie kuraatoril Nickil kirjutada mitte oma teadmistest kunsti valdkonnas vaid hoopis sellest, mis talle endale just Gauguini puhul meeldib.“ Poole aastaga külastas blogi 250 000 inimest jättes 1200 kommentaari. Nüüd blogitakse Tates kõikide näituste teemadel. Sands soovitab läheneda lihtsalt: „Tehke näitust inimeste jaoks, mitte kuraatoritele,“ ning seda nii veebis kui päriselus.

Mark Sands külastas Eestis 12-13 mail, mil pidas Briti Nõukogu toetusel kaks tasuta loengut Eesti Teatri-ja Muusikaakadeemias ning Viljandi Kultuuriakadeemias, samuti osales Sands oma ettekandega Pärnu Turunduskonverentsil 2011.

Pärnu turunduskonverentsi esitluse slaide saab näha SIIT

Vaata lisaks:
http://www.googleartproject.com
www.guardian.co.uk
http://blog.tate.org.uk/
http://www.tate.org.uk/