Pane inimesed oma brändis osalema
“Väga oluline on kõigepealt mõelda, miks sa midagi teed, seejärel, kuidas sa seda teed, mis on sinu kirg ja oskused ning alles seejärel, mida sa täpselt teed. Inimestele on väga olulised põhjused – miks selline toode on loodud ja mida ta maailmas paremaks muudab,” rääkis brändinguekspert Thomas Gad, kes on töötanud paljude maailma juhtivate brändidega nagu näiteks Virgin, Apple, Nokia jt. Loe edasi>>
“Kui alustad tootest, ehk küsimusest “Mis?”, siis piirad ennast ainult selle tootega, samal ajal kui sinu oskused ja huvid võiksid olla palju laiemad,” rääkis Thomas.
Inimeste suhe brändiga võiks olla sarnane nagu sõpradega. Sõpradega jagatakse samu väärtuseid ja põhimõtteid. “Ka sõbrad ootavad sinult midagi, üllata neid, pööra neile tähelepanu, tee midagi ootamatut. See on brändi ehitamisel oluline. Koos tegemine ühise eesmärgi nimel loobki lojaalsust,” selgitas ekspert.
Bränd nõuab palju tähelepanu
Kui tegeled süvitsi oma brändiga, saad muuta ja mõjutada inimeste arvamust. “Kui sellega ei tegele, siis inimesed lasevad ise fantaasial lennata ja neile ette ütlemata võib neil jääda vale mulje,” ütles Thomas. Tema sõnul tuleb tegeleda paljude huvilistega – kliendid, töötajad, edasimüüjad, pakkujad, arvamusliidrid (keda ei saa kontrollida), konkurendid.
“Neuroteadlased on leidnud, et inimeste otsuostused sünnivad mitteverbaalset tegevust toetavas aju osas – seega, halb uudis, copywriterid,” ütles ekspert. Visuaalselt märgatakse brändi rohkem kui sõnades loetakse.
Tänapäeval on väga raske silma paista, inimestel on kasutada väga palju infot, lisaks toimivad sotsiaalvõrgustikud. Tegelikus elus on meil 8-10 sõpra, kellest võivad saada sinu brändi saadikud, kellele oled oma väärtusmaailma piisavalt hästi selgitanud. Nemad saavad sõna levitada, sõprade soovitus töötab kõige paremini, otsused sünnivad ikka emotsioonide põhjal. “Ei pea neile nimetama kogu aeg brändi, pikem näitama brändi väärtusmaailma,” juhendas ta.
Juba enne toote arendust on tarvis paika panna bränd ja arengusuund, kuidas sa soovid, et su brändi tunnetataks. “Paljud alustavad ettevõtted on öelnud, et me pole veel sealmaal, et brändimisega tegelda. Tegelikult on nad just selles kohas,” rõhutas Thomas. Tugeva brändi loomiseks peab oma potentsiaalseid kliente põhjalikult tundma . Milline on nende mõttemaailm ja elustiil, kuidas nad käituvad, milline kõnepruuk neile sobib. “Kunagi ei tohi eeldada – uuri reaalselt ja saa aru, mida nemad mõtlevad. Mitte mida sina mõtled, et nad mõtlevad,” soovitas Thomas.
Mis on bränd?
Bränd1.0 oli lubadus, ühesuunaline, pisut isegi ülbe ja näitas , mida ettevõte kliendile pakub. . Samas vaadatati kliendile ülevalt alla – mul on toode ja see on parim- tarbige seda nüüd. Oluline oli saada vaid raha. “ Enne kriisi ei huvitanud ettevõtteid, mida klient arvab, tooteid oli lihtne müüa,” ütles ekspert..
Bränd 2.0 on lubaduse täitmine, kahesuunaline dialoog. Kui midagi lubad, siis tegelikult peab seda ka täitma, oluline on suhe.
Bränd 3.0 ühendab inimesi ning on mitmepoolne suhtlemine, tekivad kogukonnad ning inimesed räägiuvad brändist. See protsess pole enam ettevõtte kontrolli all.
Bränd . 4.0 on seotud põhjuse ja tähendusega, mis tundeid sinu toode klientides tekitab.
Kuula inimesi
Kuidas saada teada, mida inimesd su brändist arvavad? Selleks ei ole vaja 20-küsimuselist uuringut, piisab ühest: kas sa soovitaksid seda brändi enda sõbrale? Eitava vastuse korral saad juba edasi uurida, miks – nii saad palju väärtuslikku informatsiooni, kuidas oma toodet või selle pakkumist parandada. Head tagasisidet saab ka konkurentidelt – nad on oma konkurente kirjeldades üsna ausad.
Thomas Gad esines 15. mail Tallinna Ettevõtlusinkubaatorite korraldatud ärikiirkohtingul Ringliiklus