PESA+  praktilised harjutused välisturule minekuks

26. jaanuar, 2017

Anu-Mall Naarits
Marketingi instituut, PESA+ koolitaja:

 

Kui me kuus aastat tagasi lõime Eesti esimese virtuaalse tootearenduse inkubaatori, oli fookus sellel, et uutest ja põnevatest tooteideedest aidata vormida müügikõlbulikud tooted. Esimesed neli hooaega möödusidki selle selle tähe all, kuid üsna kiiresti sai selgeks see, et edukad tooted on need, mis ei müü hästi mitte ainult Eestis, vaid omavad ka ekspordipotentsiaali.

Paljud tooted seda ka tol ajal tegid: Ulaelu välimööbel, Kuula+Jylhä nahkjalanõud, Johanna Tammsalu Tamma Design lambiseeria ja paljud teised. Olenemata sellest, et paljud koolitusel käsitletud teemad olid rahvusvahelisel turul ka kasutatavad, siis päris ekspordile suunatud koolituseosa meil siiski polnud. Nii tekkiski mõte luua moodul, mis aitaks võimalikult hästi välisturule siseneda.

Panime kokku virtuaalse koolituse osa vajalike teadmiste omandamiseks ning tõime juurde kogemuste ploki, kus sai praktilisi oskusi omandada tihti läbi nö vetteviskamise ja sealt välja ujumise ning oma vigadest õppimise. Siia alla kuulus nii networkingu ja kontaktide kogumise praktikum, läbirääkimised ja messil osalemine.

Kõike seda aitas veel tugevdada meie rahvusvaheliste mentorite tiim, kes hästi täiendasid üksteist. Kui Andy Paterson UK-st aitas saada paika tarneahela ja hinnastamise vastavalt rahvusvahelisele parimale praktikale, siis Kati Uusi-Rauva aitas Soome ja Rootsi turu tundmise, äri tegemise loogikate ja agendivõrgustikuga.

Meie esimeses pilootprogrammis osales viis tublit tiimi: Kaun OÜ, Amoor OÜ (Ampstükk), lastekäru SITIK, Grandecor OÜ ja Kyllike OÜ.

Ampstükk, kodumaine külmpressitud energiasnäkkide tootja, jõudis PESA+ aastaga esimeste rahvusvaheliste distributsioonilepingute lävele. Soome turul on tänaseks vahendaja olemas, Programmi ajal välismessil osalemine andis välisturule müügi kogemuse ning tänaseks on konkreetsed tellimuste läbirääkimised juba osaliselt lõppfaasis.

Kaun, kodumaine disainibränd, mis on keskendunud esmajoones vildist toodetele ja mida teame disainer Kärt Ojavee tunnustatud käekirja järgi, kus esimeseks nn läbimurde tooteks on viltsussid, sõlmis agendilepingu Soome turule.

Tuntud tekstiilidisainer Küllike Tuvike, kes esindas omanimelist brändi Kyllike kasvas läbi programmi tugevamaks ning jõudis läbirääkimisteni võimalike ekspordipartneritega.

Grandecor OÜ, mis on keskendunud looduskividest toodete valmistamisele, on leidnud oma esimesed kliendid Rootsi turul ning pooleli on läbirääkimised võimalike suuremate koostööpartnerite osas sihtturul.

Enn Praksi disaintooteks programmis oli paindvineerist lastekäru SITIK. Tänaseks päevaks peab Enn suurimaks kogemuseks messil osalemist, mis pööras kogu teema tema jaoks tagurpidi ning pani tõsiselt mõtlema Skandinaavia turu eripärasustele – innovatsioon versus konservatiivsus? Töö sihturule jõudmiseks on täies hoos.

Pilootprojekt oli ka meie jaoks hea õppimise koht: nägime, kui palju rohkem peavad meie disainerid pöörama tähelepanu enne ekspordi alustamist tootmisvõimekusele ja tarneahela optimeerimisele ning ekspordiks sobivale (ja valitud turule sobivale) tootele ning pakendile tuleb lisaks oluliselt rohkem tähelepanu pöörata silmapaistvale ja professionaalsele väljapanekule nii messidel kui ka jaemüüja juures. Kindlasti on paljudel vaja arendada veel kontaktivõtmise julgust ja enese toote esitlemise oskust.

Seega pöörasime PESA+  teise hooaja alustajate puhul rohkem tähelepanu nende tarneahelale. Lisaks otsustasime veel täiendada mitmeid koolitusmooduleid, et aidata PESA+ osalejaid veel paremini ekspordis kette valmistada ning luua networkingu võimalusi edasimüüjate ja agentidega, et tõepoolest peale programmi lõppu jõuda esimeste suuremate eksporditehinguteni.

Soovitus, mida PESA+ programmis osalenud järgnevatele osalistele annavad, kõlab nii: „Te saate sellest programmist rohkem kui iganes ette kujutate, olge vaid varmad kaasa haarama erinevatest võimalustest, mida teile pakutakse.“

 Nii osales Ampstükk rahvusvahelisel turundajate networkingu üritusel näidiskaasusena saades auditooriumilt ligi pool tuhat ideed oma äri edasiseks arendamiseks. Üritusest ja nende kaasusest tehti ka professionaalne klipp, mida sotsiaalmeedias rahvusvaheliselt levitatakse. Kaun aga andis Stockholmis rahvusvahelisel, ühel Põhjamaade suurimal disainimessil, Formeks intervjuu Rootsi meediale.

 

PESA+ järgmine vastuvõtu voor kestab 31. jaanuarini.

Lisainfo

anu@turundusproff.ee või tel 50 79 441.

Kohtumiseni!