Printstone: Eesti kunst raamidest välja

10. oktoober, 2009


Sisekujundusdetaile pakkuva Printstone’i kontorisse sisse astudes jäävad paljud sisekujundajad üllatusega seisma – tavapäraste ruloode ja tapeetide asemel vaatab seintelt vastu puhas Eesti kunst. Ei, tegemist ei ole mitte kontori enda kujundusdetailidega. See ettevõte lihtsalt ongi võtnud kätte ja hakanud jõuliselt meie oma kunstnike loomingut meile endile tutvustama. Mõnevõrra ootamatuid teid pidi.

Printstone’i asutajad Rael Medvedeva ja Madis Sein tegutsesid mõlemad aastaid reklaamimaailmas, enne kui otsustasid jõud ja ideed ühendada ning päris oma ettevõtmisega algust teha. Algselt Telliskivi loomelinnakust alustanud ettevõtmine on tänaseks jõudnud Mustamäe teele laste mänguasjapoe naabrusesse.

Printstone keskendub sisekujundustoodete trükkimisele – pildid seintele,  tapeedid, rulood, köögi tagaseinapildid…  Lakooniline loetelu ei ava siiski seda, mis neid teistest eristab. Nimelt ühel hetkel tekkis Raelil ja Madisel mõte – miks ruloo on emotsioonitu ja tavaline tarbeese, kui selle saaks hoopis kunstiteoseks muuta? Ja miks mitte kasutada sealjuures Eesti oma kunsti. Rael kogus parajal määral julgust ja võttis siis ühendust oma lemmikkunstniku Epp Maria Kokamäega. „Epp Maria on minu jaoks isiklikult väga oluline Eesti kunstnik – tema tööd lihtsalt kiirgavad headust, naiselikkust ja valgust,“ nendib Rael. „Iga hetk meie elus on oluline ja tuleb ennast ümbritseda asjade ja teostega, mille keskel on hea olla“. Epp Maria oli pakkumisest üllatunud, kuid võttis selle huviga vastu. Samuti hiljem ka teised kunstnikud, kelle poole Rael pöördus. „Ma kartsin tõepoolest alguses, et ettepaneku peale panna ainulaadne kunstiteos sellise igapäevase asja peale nagu tapeet või ruloo solvutakse või vihastatakse. Kuid see ei olnud sugugi nii,“ sõnab ta.

Üsna pea jõuti kokkuleppele Navitrolla ning Martin Saarega. Samas liinis alustati koostööd ka mitme andeka fotograafiga. Rael selgitab: „Oleme  meelega valinud erinevatele põlvkondadele kõnelevad kunstnikud, et igaüks saaks võimaluse leida midagi enda jaoks.“

 

Head partnerid loomeinimestele

Madise sõnul püüavad nad selle kõige juures olla heaks partneriks loomeinimestele: „Meil on alati olemas oma nägemus ja selge plaan, mida, kuhu ja kuidas kasutame, kus, millal ja kellele seda reklaamime. Kogu protsessi käime kooskunstnikuga läbi, et tulemus hõlmaks mõlema poole nägemust ja kõik tunneksid ennast seejuures turvaliselt ja hästi.“

„See on pikem koostöö“, lisab Rael. „Me teeme missioonitundega asja – tahame esile tõsta ja väärtustada Eesti kunstnikke ja fotograafe.“

Ometi pole läinud kõik sugugi nii lihtsalt, kui ehk võib jääda mulje kõrvaltvaatajale. „Vanade sissetöötatud brändide kõrvale turul millegi uuega tulla on väga raske,“ nendib Madis. „Paratamatult pead arvestama sissetöötamistsükliga, pead esmalt kannatlikult ennast teistele tõestama, enne kui sind tõsiselt võetakse.“

Avatus uutele ideedele

Nad peavad väga oluliseks koostööd sisekujundajatega, ja on valmis välja pakkkuma selliseid lahendusi, mida teised ei oska või ei taha pakkuda. Madis märgib:„Püüame alati lähtuda sellest, et ükski asi või idee pole kunagi nii keeruline, et seda teostada ei saaks.“  Raamidest väljatulek ja avatus uutele ideedele on nende tegutsemise tuumaks.

Printstone on tapeedi peale pannud ka näiteks laste jaoks legendaarse tegelase Limpa. Nii nagu tegijad ise, areneb nendega koos ka seesama tegelane. Tulemas on uudsed ja harivad Limpa tapeedid, kus peal tähestik ja korrustustabel, maailmakaart ning päikesesüsteem. Et ka selline meid igapäevaselt ümbritsev sisustuselement aitaks lapsel õppida ja areneda. Alustatud on ka Eesti erinevate piirkondade rahvusmustreid esitleva Etno sarja pakkumist. „Oma taksitüdruku Florence’iga tuleb mul iga päev vähemalt kolm tundi metsas veeta, see ongi hea aeg, kui tulevad uued ideed ning siis ma taas helistangi Madisele, et „kuule, pane kirja, mul tuli üks idee..,““ naerab Rael.

Hetkel töötab Printstone’is kokku viis inimest, kel kohe sugugi igav ei ole, ning tulevik tõotab tulla samuti põnevalt teguderohke. „Mõtteid on meil hulganisti,“ nendib Rael. „Etno sari ootab arendamist. Rääkimata sellest, et ka muu maailm on vaja Eesti kunstiga tuttavaks teha.“

Soovitused

•    Taustsüsteem ja tootmistsükkel peavad olema paigas, et mitte anda välja mõtlematuid lubadusi.
•    Tea, mida pakkuda – tunne turgu ja küsi õiglast hinda.
•    Arvesta, et su äri läheb paremini, kui valmistad ette palju näidiseid. Ainult klientide kujutlusvõimele ei saa loota. Anna ise ideid!
•    Loomeinimestega koostööd tehes tuleb leppida tõsiasjaga, et nad tegutsevad enda seatud ajalistes raamides. Sellega tuleb arvestada ja olla ise paindlik.  
•    Tunne oma tööst rõõmu. Ei pea võtma ebameeldivaid kohustusi ja koostööpartnereid.
•    Ole koostööaldis ja valmis ühisteks jõupingutusteks suurte eesmärkide nimel. Ei ole mõtet konkureerida 30 ettevõttega 1000 kliendi pärast, kui saab ühtse meeskonnaga vallutada suuremaid turge.