Rawstudio uskumatuna näivad disaintooted

09. november, 2010
 

altBriti disainiettevõtte Rawstudio loovjõud Nick Rawcliffe loovjõud räägib oma uskumatuna näivatest projektidest ning sellest, mida on loomeettevõtjal vaja, et edukas olla.

Kohvilaud, mis on valmistatud päris kohvist. See kõlab naljana ja enne kui Nick Rawcliffe ühe sellise kohvilaua ehitas, siis see seda ka oli.

Briti ettevõtja Rawcliffe on disainiettevõtte Rawstudio loovjõud, mis spetsialiseerub…mitte millelegi konkreetsele. Kuid erialaoskus tähendab seda, et kui Rawcliffe’l tuleb ükskõik milline huvitav disainiidee, saab ta selle valmis ehitada, seda näidata ja turule suunata.

„Kõige keerulisem küsimus, mida minult küsitakse on – miillega sa tegeled?“ ütleb Rawcliffe oma tagasihoidliku Põhja-Inglismaa aktsendiga. „Sõnadega on keeruline suhelda. Kõige parem on midagi valmis teha ja seda inimestele näidata. Kui nad on asja näinud, hakkavad nad sellest aru saama. Kui nad näevad seda reaalses 3D vormis, siis tundub see võimalik“.
alt
Näiteks, päris kohvist tehtud kohvilaud tundub võimatuna kuni on olemas valmisprodukt. Rawcliffe ja tema meeskond kogusid kokku kasutatud prügikasti mineva kohvipaksu, segasid selle taastöödeldava plassmassiga ja lõid nõnda täiesti uue ehitusmaterjali. Lõplik toode on „absoluutselt imeline“, kirjutab Rawcliffe oma Rawstudio kodulehel. „See tuli välja paremini kui me arvasime. Midagi kivi, naha ja šokolaadi (parem mitte seda siiski süüa) vahepealset ning see isegi täidab toa kohvilõhnaga kui sa sellel tööd teed.“

altRawcliffe’i Rawstudiost alguse saanud toodete hulgas on näiteks ronimissein, millele on projekteeritud holograafilised objektid. Mängijad kannavad spetsiaalseid kindaid, mis jälgivad nende liikumist ja annavad punkte kui mängija seinal hologrammi tabab. (http://shootingpeople.org/watch/film.php?film_id=84009). Samuti on toodete seas Exdeck tool, milles Rawcliffe on ühendanud ergonoomilise disaini ja vanade rulade emotsiooni ja kohandanud need toolideks.

On arusaadav, et Rawcliffil on keeruline inimestele selgitada, mida ta täpselt teeb. Paberi pealt projektikirjeldusi vaadates tekib inimestes üldjuhul suur uudishimu ja  segadus, päriselus on selge, et Rawcliffe’i ideed on sama eredad kui kujuteldav elektripirn tema pea kohal.

Kuna Rawcliffe’i disainimaagiat on väga raske lõpuni sõnadega mõista, peab ta ettevõtjana rohkem vaeva nägema, et oma toodete kirjeldus potentsiaalsetele partneritele selgesti edasi anda. See on midagi, mida ta enda sõnade kohaselt, väga hästi teha ei oska.

„Ma ei ole väga vaimustatud oma asjade müümisest“ ütleb ta „Ma lihtsalt ei ole seda sorti inimene, kes ütleb sulle ainult seda, mida sa kuulda soovid“. Sellepärast peab ta reisima mööda maailma, et oma tooteid näidata ja otsida inimesi, kes saavad aru mida ta teha püüab. „Ärisuhetes on oluline tunda, et inimene, kellega sa suhtled on sinuga kooskõlas. Ma usun suuresti instinktidesse “ ütleb Rawcliffe.

Professionaalsed ja akadeemilised reisid on teda viinud kohtadesse nagu Bangladesh, Jaapan ja Baltikum. Briti Nõukogu abiiga reisis ta hiljuti Moskvasse oma töid näitama.

Peamine idee, mis on Rawcliffe töö taga on kajastada lõpp-produktis kohalikke tootmismaterjale ja -viise. Näiteks on Baltikumis maailma parim puit ning iga toode, mida tema looks sellel turul kasutaks kindlasti just seda materjali.

Koduriigis Inglismaal kiidab Rawcliffe kohaliku kastanipuu kvaliteeti. Tema meelest ei ole arukas importida puitu mujalt kui nii hea materjal on endal tagaaias olemas. Seejärel töötleb ta puitu masinatega, mis on pärit Briti tootmisminevikust. Need kaks asja koos moodustavad toote, milles peegeldub nii selle tootmisviis kui ka loominguline disainilahendus.

Kogu protsess alates idee kasutuselevõtmisest kuni teostuseni ning hilisema müümiseni on Rawcliffe jaoks tõeline väljakutse. Samas naudib ta seda täielikult. Oma teekonnal on ta üles noppinud nõuandeid, mida ta meeleldi tulevaste ettevõtjatega jagab. „Mida iganes sa teha plaanid, võtab see kaks korda kauem aega kui arvad,“ ütleb ta. „Aga samas – kui ettevõtlus oleks lihtne, teeksid seda kõik.“