Uus Põhjala Mood – kasumit loov säästev tulevik

01. mai, 2013

285568 10151055337637129 922971433 n-320x480Kahe aasta eest loodi Tallinnas loomemajandussarja Nordic Look algusega sild Eesti ja Põhjamaade säästva ja kestliku moetööstuse vahel. Ajutise säästva kõrgmoe pop-up poe ja seminaride sarjaga põimusid Põhjala ja Eesti keskkonnast hooliva ja südametunnistusega moeloojate sidemed. Põhjamaades on tänaseks sarnasest mõttemaailmast ja mitme Tallinnas esinenu eestvedamisel välja sirgunud uus poliitiline algatus, mille eesmärgiks on põhjalikult muuta raiskava moemaailma tõekspidamisi ja alustalasid – Uus Põhjala Mood.

 „Kui mõni tööstus suudab muuta maailma, siis on see moetööstus. See vormib meie arusaamu teineteisest ja kultuuri ehk sellel on tohutu potensiaal anda edasi sõnumeid, milles peituvad palju suuremad väärtused kui tavaliselt moetööstusega seostatakse – säästlikkus on siin parim näide,“ märgib Jonas Eder-Hansen, Taani Moeinstituudi arengudirektor Põhjamaade Nõukogu ja Põhjamaade Ministrite Nõukogu ühises ajakirjas „7 Põhjala edulugu“ aastast 2012.

Eder-Hansen on olnud alates 2008. aastast üks võtmefiguure Põhjamaade säästvate moeloojate ühendamisel. Ettevõtmine tipnes Põhjamaade Moeassotsiatsiooni loomisega. Viimane haaras eelmisel aastal kinni uuest võimalusest osaleda ja esitleda oma vaateid Põhjamaade Nõukogu komiteedele.

Põhjamaade Moeassotsiatsiooni ja Põhjamaade Nõukogu koostöö on keskendunud uutele ärimudelitele, et tagada säästva disaini kasumlikkus teiste seas väikestele ja keskmise suurusega ettevõtelele seejuures tegemata järeleandmisi kvaliteedis. Oluline on siinkohal uute keskkonnasõbralike tekstiilide välja arendamine, kanga taaskasutus, tekstiilijäätmete kahandamine, aga ka tõsine soov välja töötada keskkonnamärgis tekstiilidele, mis aitaks tarbijatel valida säästlikud tooted.

Eelmise aasta lõpus seisid Põhjala säästva moetööstuse edendajad, ametnikud, poliitikud ja ajakirjanikud  silmitsi tegelikkusega, korraldades Soome parlamendis moeetenduse, kus lõi teiste seas kaasa ka Tallinnas pop-up poes ja seminaril osalenud maailmakuulus IvanaHelsinki. Ürituse õnnestumisele aitas kaasa organisatsioon NICE, mille esindaja käissamuti kaks aastat tagasi Nordic Looki seminaril moetööstuse raiskamisest ja keskkonna säästmisest rääkimas.

Pärast moeetendust tegi Põhjamaade Nõukogu ehk rahvasaadikute esindus Põhjamaade Ministrite Nõukogule ehk ministritele ettepaneku Uue Põhjala Moe raames luua ja arendada disainerite, ettevõtluse arendajate, tarbijate, müüjate jt koolitust ja uurida, kuidas oleks Põhjamaades võimalik võtta kasutusele ühine tekstiilijäätmete taaskasutus ning arendada uusi ärimudeleid ja eksportida algatusi rohelise majanduskasvu edendamiseks.

Uuest Põhjala Moest on kujunemas uus edulugu nagu Uus Põhjala Toit, mille kaudu on teinud suure hüppe edasi ka Eesti toidukultuur, viies Eestit Põhjamaadele lähemale. Eesti on olnud lähedal ka Uue Põhjala Moe sünnile loomemajandussarja Nordic Look kaudu.

Nordic Look läheb edasi ka sellel aastal, luues seekord silla Eesti ja Põhjamaade filmitööstuse vahele. Eelmisel aastal keskendus Nordic Look kestlikule linnaruumile, ekspertseminaride korraldamises osales lisaks Põhjamaade Ministrite Nõukogu Eesti esindusele ja Eesti Arhitektuurikeskusele ka Loov Eesti.

Nordic Look 2013 kohta saab hiljemalt mai keskpaigas lugeda sarja kodulehelt www.nordiclook.ee.

Uuest Põhjala Moest kui ühest seitsmest Põhjala eduloost aastal 2012 saab lugeda: http://www.norden.org/en/publications/publikationer/2013-723

Foto: http://www.ivanahelsinki.com/