Inspiratsioonilõuna: Maailma äris on nüüd teistsugused reeglid, peame kohanema

15. aprill, 2015

„Oleme kogu aeg muutustes ja meie töögi on tundmatuseni muutunud, lühikese ajaga tuleb ümber orienteeruda. Mitmeid seni üksteisest kaugel olevaid valdkondi ühendanud Aalto Ülikooli loomine 2010. aastal  oli märgiks, et peame hakkama mõtlema teistmoodi. Loomeinimesed pidid hakkama arvestama äri-, IT  ja inseneeriaga ja nemad loomeinimestega,“ rääkis inspiratsioonilõunal „Testitud innovatsioonimudel: Loovus+IT“ Netprofile’i asutaja, koolitaja Christina Forsgård  Soomest.

Lisaks temale jagasid oma kogemusi ja andsid kuulajatele inspiratsiooni loov turismiprofessionaal, Faralong.com asutaja Kalle Viira Soomest ja Heelosophy asutaja ja tegevjuht Seren Eilmann Eestist.

Banner-web

Suhtekorraldus ja infotehnoloogia on Christina Forsgårdi www.netprofile.fi kirg. Ta on oma karjääri jooksul nõustanud sadu lennukaid iduettevõtteid nii Soomes, aidates neil üles ehitada just nende ettevõttele sobiva suhtekorraldusstrateegia. Ta on vedanud teiste hulgas ka Startup Sauna, Rails Girls’i, Slushi ja Claned’i kommunikatsiooni.

Kõik need edukad ettevõtted on olnud heaks näiteks valdkondadeülesest koostööst. Ta tõi näiteks praeguseks üle maailma levinud Rails Girls liikumise, mis õpetas tüdrukutele eneseväljendust läbi kodeerimise.  Kui liikumise eestvedajal Linda Liukasel tuli mõte sellest liikumisest luua lasteraamat, mis kasutas kodeerimismõisteid ja tegelased tegutsesid koodimaailmas, siis kogus kaunite illustratsioonidega raamat  Kickstarteris 380000 eurot ja osutus ülimalt edukaks.S0039023

Kõige olulisemaks peab Christina just omavahelist koostööd, võrgustumist, infovahetust – sellisteks tegevusteks oli suurepärane koht SLUSH. „Kui Slushi algatajad pöördusid minu poole ideega kutsuda erinevate valdkondade inimesed novembris Helsinkisse, tundus mõte alguses pöörane – mõelge, milline on Helsinki novembris. Eelmisel aastal osales Slushil juba 14000 inimest ja sellest on saanud Euroopa suurim investeerimisüritus – vajadus valdkondadeüleseks koostööks on olemas.

Edukas iduettevõtte aluseks on lisaks avatusele uutele ideele ka suurepärane meeskond. Ta tõi näiteks Claned’i, platvormi, mis aitab isikul õppida. „See platvorm pöörab hariduse põhimõtteid – keskmes ei ole mitte mainekas ülikool, vaid Sina ise – mida sina vajad, mis on Sinu huvid. Oma õppeprogrammi saad selles keskkonnas kujundada Sina ise.  Programm on mänguline, sisaldab ka gamificationi. “Claned’i meeskonnas on unikaalne kooslus kõikide elualade inimestest – seal on professorid, filmitegijad, rahastuse hankijad, programmeerijad, tugeva äritaustaga inimesed,“ rääkis Christina.

Ka Kalle Viira juhitud Faralong.com meeskonnas on väga erinevaid inimesi erinevatelt elualadelt. Et ettevõte tegeleb seiklusturistmiteenuste uutmoodi turustusmudeli väljaarendamisega, on meeskonnas  kogenud turismitöötajaid, turundajaid, programmeerijaid, brändingu spetsialiste.

„Lähtusime oma teenuse arendamisel kliendist – kuidas teha teenus just talle paremaks, kaotamata ise oma kasumit,“ selgitas Kalle. Oma uue ärimudelini jõudsid nad nii, et kirjutasid üles kõik, mis neile oma äris ei meeldi ja hakkasid mõtlema, kuidas seda kliendile paremaks teha. Nii jõudsid nad sotsiaalse turunduseni.  Reisijale kujuneb hind vastavalt sellele, kui palju on osalejaid – mida rohkem, seda odavam. „ Meie postitusi sotsiaalmeedias jagades  võib inimene teenida lausa sadu eurosid. Mida rohkem inimesi reisiga liitub, seda odavamaks reis osalejale läheb,“ rääkis Kalle. Eri osalejate arvu puhul on välja töötatud erinevad hinnapaketid. Nii väldivad korraldajad ka vähese huvi tõttu ärajäävaid reise, kus kulutused on juba tehtud.

Kalle meelest on reisikorraldus lihtne, palju olulisem on, kuidas seda turundada. Lisaks uudsele hinnakujundusele pakub nende keskkond ka kasutajate poolt loodud sisu – et tulevastel reisijatel oleks aimu, mis neid ees ootamas on.

Faralong.com sai hiljuti 500000 euro suuruse investeeringu ja avab oma esinduse ka Tallinnas.

 

Sensorid, programmeerimine, tootmine, masstootmine, ortopeedia, mood ja turundus saavad kokku  Heelosophys, ettevõttes, mille unistuseks on muuta kõrgete kontsade kandmine mugavaks.  Seren Eilmann, Heelosophy asutaja ja tegevjuht kirjeldas reaalse toote väljaarendaja igapäevaelu väljakutseid: „Valdkondadevahelise tootmises on vaja seadmeid, teadmisi ja oskajaid eri valdkondade spetsialiste, kõik maksab, aga süüa tahad ka. Armastust peab olema – pead armastama loovust ja inseneriteadust, oma ideed. Aga armastust ei tohi ka liiga palju olla – pead suhtuma oma ideesse ja tootesse kriitiliselt.“

Raha saamiseks on Sereni sõnul kaks võimalust: raha tuleb kas kliendilt, kes tõesti su toodet vajab või investorilt, kellel võib olla sinu ärist hoopis teine ettekujutus kui sinul. „Selle kõige keskel pead ise oma arvamuse kujundama,“ rõhutas Seren.S0109113

Füüsilise toote turuletoomine võtab kaua aega. „Ei ole tervislik end võrrelda nt IT ettevõtetega, mis arenevad kiiresti ja saavad ruttu miljonikäibeid. Reaalsete toodete puhul võtab 6 aastat, et ideest tootega turule jõuda. Aga peab olema realistlik, hea on kui on eeskujusid,“ viitas ta.  Füüsilise toote puhul on väga palju tehnoloogilisi väljakutseid. Kuidas muutaiga kasutaja jala järgi kujundatud ja kõrgete kontsade armastajatele mõeldud tugitallad massidele kättesaadavaks? „Massiturule minnes pead hinna alla saama. Moetööstuses ei ole luksus massidele mõeldud. Kui toome masstootmise luksturule, on seal konflikt,“ selgitas Seren, kelle sõnul  meeldivad esmakasutajatele uued lahendused, kuid massituru järeletoomine on väljakutse. Vaata lisa  ka Sereni blogist

Start-up’id, mis on edukad, on avatud uutele ideedele, neis on ettevõtlik meel (sellest on loomemajanduses sageli puudu) ja neil on vaja mänguvälja – kus saab testida oma tegevust.

 

Esinejate soovitused:

  • Hoia pea püsti, kõik sõltub sinu usust oma ideesse. Pead mõtlema, et klient sind tõesti ootab
  • Palju armastuist ja raha, siis saab kõik tehtud.
  • Start-up’i kõrvalt mujal töötamine mujal tõmbab kiirust maha.
  • Parim raha, mida võis saada on sinu klientide raha, investorid tulevad alati kõrvalhuvidega.
  • Oluline on kuulata kogu aeg oma klienti ja teha siis paindlikult muudatusi.
  • Kogu sinu tegevus sotsiaalmeedias on turundus ja võrgustamine

 

Järgmine inspiratsioonilõuna „Piirideta ärimudelid“ toimub 28. aprillil kell 12.00-14.00, Kino Artis, Estonia pst 9.  Siis vaatleme, kuidas tihedas konkurentsis on läbilöömiseks vaja eristuda, leida uusi viise turule jõudmiseks ja  ekspordiks ning teenida nutikusega. Uute ärimudelitega on välja tulnud paljud loomeettevõtted ja tehnoloogia-ala ettevõtted. Vaatame ja kuulame, mis oleks nendelt õppida. Mis on start-up maailma ärimudelite trendid?   Kas mõni näide inspireerib ka enda ärimudelit üle vaatama olukorras, kus ressursid on piiratud, kuid turg on globaalne.

Inspiratsiooni lõunaid korraldavad Loov Eesti,  Soome Instituut  ja Põhjamaade Ministrite Nõukogu Eesti esindus.

REGISTREERU SIIN

dedeec4c-af50-4eec-baa8-09fa2843d233 (2)