Kalevala Koru– kultuurist inspireeritud ehted

30. mai, 2011

altKalevala Koru Oy on Soome suurim juveelitoodete valmistaja. Kuld-, hõbe- ja pronksehteid valmistav Kaleva Koru OY ja Lapponia Jewellery OY moodustavad Koru kontserni, mis on 24 miljoni eurose käibega ja 240 töötajaga üks Põhja-Euroopa suurimatest.

 

25. mail tutvustati Põhjamaade disainikuu Nordic Look raames Soome saatkonna abiga Soome silmapaistvaid edulugusid. Loov Eesti võtab siinkohal oma tähelepanekud esitlustest kokku.

Kalevala Koru  tehas, turundus ja juhtkond tegutsevad Helsinkis, Pitäjänmäel asuvas hoones. Kõik ehted valmistatakse Soomes ja võimalusel eelistatakse Soomest pärit materjale. 2010. aasta brändiuuring andis ettevõttele põhjust rõõmustamiseks – Kalevala Koru kaubamärk oli Soome 10 hinnatuima seas.

Kalevala Koru lugu sai alguse 1935. aastal, kui Helsinkis korraldati rahvuseepose Kalevala 100 aastapäeva pidustused. Pidustused inspireerisid kultuuritegelasi ning kirjanik Elsa Heporauta hakkas mõtlema, kuidas Soome kultuur kõige paremini esile tuua. Nii sündiski idee püstitada soome naisele mälestusmärk. Rahakogumine ausamba heaks edenes aga tagasihoidlikult ja paar aastat hiljem tuli Heporauta mõttele koguda raha tellides ehteid Rahvusmuuseumi kogudes olevate arheoloogiliste ehteleidude põhjal. Elsa Heporauta julge unistus sai nõnda alguse.

Ehete müük läks edukalt, ausamba jaoks said ressursid kokku, kuid Talvesõda rikkus samba ehitusplaanid. Sambaehitus pandi ootele ja raha kasutati puudustkannatajate abistamiseks. Kujur Emil Halose tehtud ausammas valmis alles pärast sõda ja plaanitust palju väiksemana ning asub praegu Kalevala Koru kaupluses Helsinkis. Samba ettevalmistamise toimkonnast aga sai Kalevala Naiste Liit, mis on praeguseni Kalevala Koru Oy omanik.

Kalevala Koru ehtedisaineri  Kirsti Doukase sõnul tegutsevad ettevõtte 20 ehtedisainerit  vabakutselistena litsentsitasude alusel. Nad pakuvad ettevõttele oma disainitud ehtenäidiseid, nende hulgast  valitakse välja seeriatootmisesse minevad. Kõige populaarsemaid ehteid on müüdud üle miljoni eksemplari, ca 20% toodangust läheb ekspordiks. Ettevõttel on Soomes 3 oma kauplust ja üle 400 edasimüüja.

Kõikidel Kalevala Koru ehetel on oma lugu, inspiratsiooni saadakse Kalevala Koru loomisloost lähtuvalt just kultuurist  – kirjandusest, ooperitest. Kunstnikud teevad tõsist taustauuringut iga inspiratsiooniallika kohta – millist meeleolu peab see kandma, millist sõnumit edastama. Kunstnikud usuvad ehete sümbolistlikku mõju ja ettevõtte tunnuslauseks ongi – liitu looga!

Loe ka: Iittala lugu – Soome disainiikoon
MARTELA – inspireerivad keskkonnad