Sõltuvuskolmnurk: artist, manager ja papagoi

03. aprill, 2012

bicknellEelmisel nädalal toimunud Tallinn Music Weekile olid kogunenud Euroopa muusikatööstuse võtmeisikud, kelle mõtete ja visioonidega sai konverentsil tutvust teha.  Muuhulgas räägiti manageri rollist artisti karjääri planeerimisel. Võtmesõnadest jäid kõlama meeskonnatöö, professionaalsus ning kõrge tööeetika.

Manageri rolli üle arutlesid neli aukartusäratava kogemustepagasiga manageri, kelle vaated nii väga üksteisest ei erinenudki. Ed Bicknell (Damage Management) on valdkonnas tegutsenud juba aastast 1977, samuti on ta International Music Managers Forum (IMMF) asutajaliige ning ase-esimees. Tapio Korjus tüürib plaadifirmat Rockadillo Records, mis on nüüdseks jõudnud juba 41 aasta vanuse väärika eani. Virpi Immoneni (Backstage Alliance) nimetas moderaator Paul Cheetam Soome parimaks manageriks. Neljandaks ütles oma sõna sekka Tessy Schulz Berliinist (International Artist Management, Music Consultancy).

Tuntud managerid kinnitasid tugevalt veendumust, et artistil puudub võimekus, aeg ning ka oskus ise oma loomingu promotsiooni ning selle juhtimisega tegeleda. „Artist ei teagi tavaliselt ise, mis on karjäär, keegi peab selle tema eest ara tegema,“ arvasVirpi Immonen.

Mida edukamaks artist saab, seda kasutum ta karjääri planeerimise aspektist on. „Artistil ja manageril peab olema ühine eesmärk. Mõlemad peavad selgelt aru saama, mida, miks ja kellele müüa,“ lisas Immonen. Oluline on luua ja järgida pikaajalist plaani ja seda nii partnerite kui artisti endaga. „Artist vahel arvab, et ta teab ise paremini, kuidas asju teha ja üritab ikka ise manageerida. Tegelikult tuleks keskenduda oma tegevusele ja kogu juhtmine jätta toetavale organisatsioonile. Kui visioon on paigas, laabub ka koostöö edukalt,“ õpetab Immonen.

Lisaks selgetele eesmärkidele on õnnestunud koostöö retseptis hädavajalik paindlikkus. „Plaani on loomulikult vaja, aga plaan võib alati muutuda. Siin tuleb mängu paindlikkus ja õige reageerimine. Näiteks plaadifirmadel ei ole pikka plaani,“ jagas Ed Bicknell. „Jätkusuutlikkuse tagab tegelikult suhtumine, kus sa teed asju suure kirega ja armastad muusikat,“ rõhus Tessy Schulz põhimõtetele.

Humoorikat nooti manageri töö juures ilmestab hästi juba tuntuks saanud artistide õpitud abitus, millega tuleb manageridel tihtipeale silmitsi seista. Manager on sisuliselt amatöörpsühholoog, kel tuleb silmitsi seista kõige kummalisemate isiklike küsimustega. „Kui jumal jagab annet, võtab ta midagi ära- näiteks loogika ja mõistlikkuse,“ naljatab Bicknell. „Kui inimesed saavad jõukamaks, muutuvad ja nende eesmärgid ning esile kerkib lühinägelik ahnus. Raha vajab harjumist, mida tundsin ka ise oma karjääri alguses. Artisti manageerimine on tegelikult võrdväärne ootuste manageerimisega,“ võttis Bicknell teema kokku.

Naljakaid näiteid võib võtta lausa varrukast. Näiteks olevat Bicknelli sõnul manageri jaoks üks hullemaid katastroofe artisti uus tüdruksõber, sest manager on see, kes on kursis kõikide luukeredega. Kõige olulisem on leppida kokku, et isiklikku ellu manager ei sekku ning perekonna eraasju ei aja. „Kord helistas mulle üks muidu täitsa tore artist öösel kell 1. Küsis, kust saab papagoisid osta. Tuli välja, et tema lind oli just surnud ning ta lootis, et kui ta öö jooksul uue saab, siis lapsed ei märka,“ tõi Bicknell ilmeka näite.

Samas on vahel pereasjades osalemine siiski vältimatu, kuid eelistakse jääda võimalusel tagaplaanile. „Rõhutan alati, et töötan bändile, mitte perekonnale. Mina ei osale ka kunagi pereüritustel, kui mind kutsutakse,“ rõhutas Virpi Immonen. Kentsakaid juhtumeid võib tuua ka tema. „Kord oli juhus, kui üks artist oli ülipikal tuuril Ameerikas – lausa 18 kuud. Peale koju naasmist läks 2 pikka näljast päeva, mil ta lõpuks sai aru, et cateringi ei tule. Igal pool üle korteri vedelesid suitsukonid ja hull oli tema ehmatus, kui ta mõistis, et keegi peale tema enda koristama ka ei tule,“ rääkis Immonen.

Kuid mida siis üks manager artistilt tegelikult ootab? „Artist peab olema viisakas, aus ja meeldiv avalikkusega, oma meeskonnaga ja maganeriga ka. Oluline on väärtustada tööeetikat. Artist peab endast andma 110%. Vastasel juhul ei tegele ta õige asjaga!“ võttis Bicknell teema kokku.

Vaata lisaks: www.tallinnmusicweek.ee