Kriss Soonik: Oma tegevuses tuleb olla järjepidev!

11. jaanuar, 2013

kriss soonikNeljapäeval, 10. jaanuaril kogunesime taaskord Eesti Disaini Majja Kella viie teele, et kuulata pesudisainer Kriss Sooniku kogemust Briti turul tegutsemisest. Krissi pesu müüakse täna pesubutiikides 15 riigis ning tema unikaalsele loomingule on tekkinud austajaid üle maailma.

 

Üks uks avab teise

Suurbritannia turg on tegelikult äärmiselt oluline, sest London avab moemekana uksed ka teiste riikide turgudele. Seega soovitab Kriss olla hästi kursis oma valdkonna trendidega üle maailma ning teha endale selgeks, kas see on just see toode, millele ennast pühendada soovid. “Moevaldkonnas ei ole lihtne ming pead olema kindel, et kirg oma tegevuse vastu on olemas ka aastate pärast,” räägib Kriss 

Kindlasti on turule sisenedes väga oluline korraliku eeltöö tegemine ning valdkonna poodide kaardistamine. “Tegelikult ei ole sind sinna vaja vaid vastupidi. Ning konkurente on palju. Vaata, kas su toode sobiks selle poe valiku hulka ning ole alati kursis konkurentide tegemistega. Pead olema ise väga julge ja järjepidev ning lihtsalt helistama ning oma toodet pakkuma,” konstateerib Kriss fakti. “Olin teinud ühe butiigi ning selle omaniku kohta väga põhjaliku eeltöö  ning kohtudes lausa värisesin hirmust. Minu imestuseks ütles poeomanik hoopis, et ta ei ole iialgi näinud sellist kontseptsiooni. Ja veel – esimene “ei” ei ole igavene! Ja üks butiik avab sulle lumepalliefektina juba sissepääsu järgmisesse.”

Üheks oma trumbiks peabki Kriss erinemist konkurentidest. “Kasutan ehk Põhjamaise päritolu tõttu tavapärasest hõljuvast pitsist erinevaid materjale nagu trikotaaži ja veluuri ning mu disainid on mugavad kuid samas siiski seksikad. Sellist kombinatsiooni ei olnud varem nähtud. Ka pildiseeriad on mul alati väikese vimkaga,” rõhutas Kriss. “Täna on Eesti päritolu samuti positiivne  omadus- eriti ameeriklastele, kes Arvo Pärti teavad.”

Krissi sõnul on London väga hea koht oma loomingule tagasiside saamiseks. “Võib-olla on isegi parem minna turule algstaadiumis tootega, sest tagasiside aitab toodet arendada just turule sobivaks. Väga viimistletud tootest, mida poed ei soovi, ei ole ju kasu. Ka minu tootevalik oli tagantjärele mõeldes alguses liialt suur – oleks piisanud viiest heast tootest,” arvab Kriss. 

Realistlikult edasi

Kui rääkida turundusest ja PR-ist, siis on suurlinnas silma jäämine äärmiselt oluline kuid ka vaevarikas. “Saatsin pidevalt meediale ja blogidele meile ning tegin ettepanekuid kohtumiseks. Kellelgi selleks muidugi aega ei ole kuid nii jääb su nimi meelde ning hiljem võivad nad ise pöörduda. Kindlasti on peale materjali saatmist vajalik ülehelistamine, sest suures meilivoos on lihtne märkamatuks jääda. Selline pealekäimine on äärmiselt eba-eestlastlik, kuid nüüd küsivad juba blogid ise minu materjle,”  räägib Kriss eestlastele ebameeldivast müügitööst. Krissile oli suureks abiks PR-valdkonnas tegutsev eestlasest sõbranna, kes väljaannetele ka tema asju kaasa pani. 

“Mis kindlasti on igatpidi taunitav, on teiste loomingu kopeerimine – sellist asja teha ei tohi,” on Kriss range. Teinekord jälle on abi konkurentidelt, kes hoiatavad mõne poe maksekäitumise eest.

Kui rääkida messidel osalemisest, on Krissil vastakaid kogemusi. “Minu jaoks ei ole näiteks Londoni moenädal väga mõistlik, sest ei soosi pesuvaldkonda. Ka osalemine on seal väga kallis, seega on tulemuslik butiikidega kohtuda ürituseväliselt, kui kõigil on enam aega, “ rõhutab Kriss ajastuse olulisust. “Samas Pariisi mess oli mulle vähe kasulik, kuid New York jälle väga hea. Arvan, et reeglid on internetiajastu maailmas muutumas ning bogide ning veebide tähtsus suureneb märgatavalt,” arvab Kriss.  Täna on ta oma toodanguga sisse saanud kõikidesse butiikidesse, kuhu soovis- järgmine samm on vallutada kaubamajad.

Kriss Sooniku ettevõte on 100% eesti firma ning tootmine toimub samuti Eestis. “Mu ainus töötaja on mu ema, kes komplekteerib kaupa ning korraldab tarnet. Eesti tootmine on väga kvaliteetne ning miinimumid ei ole suured. Korraldame tootmist allhankena ning ka koguste suurendamine ei ole probleem,” rääkis Kriss. “Kui töötajatest rääkida, siis olen kaasanud palju praktikante  – Londonis on praktika väga populaarne ja olen kogemuste saamiseks ka ise nõnda ettevõtete tööst osa saanud. Väikese brändi juures on põnev praktikant olla, sest saad kõiges osaleda  ning töö ei piirdu kohvi keetmisega,” tõi Kriss välja.

Rääkides hinnakujundusest, on see riigiti sarnane – hulgihind korrutatakse keskmiselt 2,5-ga. “Huvitaval kombel on ka bestsellerid sarnased nii Aasias kui USAs ning tellimuste järgi otsustades kannab jõukam klient väiksemat suurusnumbrit,” toob Kriss põneva fakti välja.

Pesubrändi tegemised ei ole ükskõikseks jätnud ka võimalikke investoreid. “Mõned on tõepoolest investeeringuid pakkunud, kuid täna peaks investor pakkuma mingit konkreetset know-how’d arenguks, pelgalt rahast ei piisa. Kui 5 aasta jooksul märgatavat arengut ei ole, on ilmselgelt vaja midagi strateegias muuta – kas enam tööjõudu palgata vms,” on Kriss realistlik.

Uurida tasub ka võimalikke toetusi ning abistavat tarkvara. “Olen saanud EASist eksporditoetust ning kasutan mitmeid programme, mis väikeettevõtja töö kergemaks teevad- näiteks TrasferWise on mugav raha saatmiseks,” räägib Kriss. 

UK Trade and Investment 

Ettevõtjatele, kellel on huvi Briti turule sisenemise vastu, pakub oma abi UK Trade and Investment Eesti esindus. 

“Kellel UK kindlaks sihiks silme ees, siis olen lahkesti valmis konsulteerima, “ lisas Kella viie teed modereerinud UKTrade and Investment konsultant Eva-Kristiina Ponomarjov. “Tegeleme nende ettevõtetega, kellel plaan tütarettevõtet, esindust UK-sse luua ja sinna töökohti tuua ning kelle puhul tegu UK mõistes innovaatilise toote või teenusega.” 

Täna on 5,1% on UK-s loomemajanduses tegevad, 1,5 mln inimest, kes on peamiselt koondunud Londoni ning ka suuremate ülikoolide umber.

Valiku linke UK-st leiate Eva-Kristiina esitlusest SIIT: