Eesti rõivabränd valmistab Soome Stockmannile enim müüdud jopesid

05. november, 2014

9jpg-70074825Eesti rõivabränd Year: eelmisel talvel Soome Stockmannis läbimüügi poolest teine kaubamärk. 
„Olles omanik ja disainer, ma ei tee topelttööd. Disainer minus saab teha seda, mida juht minus lubab, ja see on lihtsam,”ütles Raivo Holm Ärilehele. 

AS-i Year tegevjuht ja omanik Raivo Holm istub rõivatootmisettevõttes kolmel toolil korraga – ta on ühtaegu nii kaubamärgi disainer, firma ostu- ja müügijuht kui ka tegevjuht. Sedasi tegutsedes on ta edestanud teisi Eesti rõivatootjaid ja jõudnud oma kaubamärgiga Soome Stockmanni kaubamajadesse. „Me kasvame Stockmannis ja see on tubli näitaja, talvel olime läbimüügilt number kaks kaubamärk. Kui sel kevadel teiste kaubamärkide mahte vähendati, siis meie müügimahud tõusid 35%. Ilmselt me oskame seda Stockmanni-toodet teha,” lausus Holm rahulolevalt.

Raivo Holmi sõnul tähendas 2005. aastal Soome turule minek firma jaoks ellujäämist, kuna kriisis kaotatud müügimaht Baltikumi turgudel võideti tagasi just seal, kuid ka Rootsis ja Šveitsis. Praegu lähebki ligikaudu 80% Yeari toodangust ekspordiks. Nüüd on Holmi sihikul Norra ja Taani turg ning tema ambitsioonikas plaan on saada Rootsi turul 3–4 aastaga korralik turuosa.

Hoolimata suurest edust Soomes on kaubamärk Eestis vähetuntud. Yeari ostetakse koduturul nii, et ei teatagi, et see on Eesti toode. „Eestis on müük väike, sest turg ongi nii väike. Soome turu ostujõud on kolm korda suurem kui Baltikum kokku. Eesti turg on aga koduturg ning siin on müük suurem kui Lätis ja Leedus kokku, hoolimata sellest, et rahvaarv on seal suurem,” märkis Holm. Peale selle on Eesti majandusseis nii palju tugevam, et siin müüb ettevõte ka väikelinnas rohkem kui Lätis või Leedus. „Tegelikult oleme müünud Eesti turu täis. Siin pole rohkem ruumi müüa, ainuke motivatsioon Eestis on see, et me pole tuntud ja võiksime brändi teadlikkust tõsta,” lisas ta.

Oma kolmest ametist ja oskusest kõigega korraga toime tulla rääkis Holm, et see on kumuleeruv efekt – kogemus kasvab ja kogu protsess läheb kiiremaks. „Ma õpin juurde ning oskan järjest ja järjest paremini. Sama kollektsiooni tegemisele läheb iga aasta vähem aega,” ütles ta. Majandustegevus tema sõnul loomingulisust ei pärsi, küll aga sööb aega, mida võiks hoopis disainimiseks kasutada. See on üks põhjus, miks firma praegu nii kiirelt ei kasva.

Teisalt aitab müügitöö klienti paremini mõista. „Mul on veel see eelis, et kuna ma ise müün, mida tavaliselt disainerid ei tee, siis ma loen ostujuhtide näost, mis suunas ma pean kollektsiooni tegema.” Tema hinnangul peakski disainer olema otse lahinguväljal.

Loe edasi SIIN