Eesti teadmised ja kogemus kohtuvad Gruusia loovusega

20. detsember, 2022

Loomeettevõtluse arendamine Gruusias on juba 6 aastat olnud Loov Eesti jaoks prioriteet. Meie tegevusi on toetanud Eesti Välisministeeriumi Arengukoostöö programm. 

Nende aastate jooksul on laienenud meie partnervõrgustik Gruusias ja  Loov Eesti kui bränd on saavutanud kuvandi, mis avab meile uusi uksi ja kindlustab sihtrühma suurenenud huvi jätkutegevuste järele.

Alustasime nagu ikka loomemajanduse alase teadlikkuse tõstmisest ja seda just eelkõige regioonides. Ümarlauad kohalike eestkõnelejatega, äriideede arendamiseks TeamLab häkatonid, mis jõudsid käesolevaks aastaks piirkondlike noorte ettevõtlusalaste teadmiste arendamise töötubadeni.

Creative Entrepreneurship Academy (CEA) konverentsid Tbilisis on alati oodatud ja kaasanud laiemat auditooriumit, kui ainult loomemajandus.

Teemad mis konverentsidel käsitletud on aasta-aastalt liikunud üha spetsiifilisemateks. Eelmisel, 2021 aastal oli teemaks jätkusuutlik majandus – Creative and Sustainable Economy.

Eesti poolt olid esikõnelejateks Reet Aus (Aus Design)  – jätkusuutlikust disainist, Imbi Lepik-Martinson (EAS)  – jätkusuutlikust turismist ja Krista Kulderknup (Organic Estonia) jätkusuutlikust toidust. Neile assisteerisid parimate praktikate esitajad Gruusiast.

2022.aasta CEA konverentsi teemaks oli innovatsioon – Scouting for innovations.

Loovus on innovatsiooni käiviti ja selleks, et leida uusi nutikaid lahendusi globaalsetele väljakutsetele – kliimasoojenemine, rohepööre, digitaliseerimine, tuleb meil endile teadvustada, et mis on parimad praktikad ja kuidas edasi liikuda.

Innovatsiooni teema võtmeettekande pidas innovatsiooni ekspert  Anu Ruul. Kõrgkoolide rollist innovatsiooni edendamisel rääkis TalTech näitel Rasmus KalepYrjö Ojasaar võttis teemaks investorite vaatevinkli, et kuidas hinnata innovatsiooni.

Parim näide keskkonnasõbralikust innovaatilisest tootest, mis võitnud ka laiemat tähelepanu on RAIKU, puidujääkidest pakkematerjal asendamaks mullikilet – Creative Business Cup 2020 võitja. 

Gruusia innovatsiooni seisust kõnelesid Nana Dikhaminja, AlteUniversity digimuutuste keskuse direktor ja  Sesil Verdzadze, UNDP Georgia Accelerator Lab’ist.

Karl Pärtel jagas teadmisi rohetehnoloogiatest ja oma kogemusi nii RAIKU tootearendusest, kui ka MyCeen brändist, mis kombineerib seeneniidistikku erinevate tööstusjääkidega nt saepuru, et kasvatada uudne materjal, mis sobib kasutamiseks nii sisekujunduses kui ehituses. Toidutehnoloog ja Põllukultuuride klastri projektijuht Killu Leet selgitas, miks on vaja toiduvaldkonnas innovatsiooni teha. 

Indrek Maripuu (Loovusait),  viis konverentsi lõpuks läbi tunniajalise ajurünnaku – innovaatiliste ideede leidmiseks, et kuidas edendada innovatsiooni Gruusias.

Kõik konverentsil osalejad said välja pakkuda oma ideed, mis ja kuidas oleks Gruusia riigile kasulik. Näiteks pakuti välja, et vaja oleks rohkem naisi eestvedajatena, et äratada usaldust ja juhtida muutusi. Sealses maskuliinses kultuuriruumis on see päris suur väljakutse.

Lisaks kord aastas toimuvale konverentsile on viimasel kahel aastal olnud meie tegevuste selgrooks PESA Virtual Academy – alustavate ettevõtete kiirendi.

Eesti edulugu start-up maastikul on tõmbenumbriks ka Gruusias. Programmi 4 grupis osales kokku 60 alustavat ettevõtjat, kes tegi Eesti koolitajate ja mentorite juhendamisel esimesed olulised sammud ettevõtlusega alustamisel.

Igal aastal on suurima potentsiaaliga startupid saanud võimaluse külastada Latitude59, et luua kontakte ja tutvustada oma tooteid.

Paar aastat tagasi asutati Gruusias mittetulundusühing Design Georgia, mis koondab sealseid disainiettevõtteid. Nende tegevuse peamine eesmärk on Gruusia disaini eksport.

Õige pea sai Design Georgia Loov Eesti koostööpartneriks ja disaini ekspordi võimendamiseks lõime disainiettevõtete ekspordiprogrammi.

Veebipõhine koolitusprogramm PESA Virtual Academy Export Design valmis 2021.aastal. Tänaseks on selle programmi lõpetanud 30 Gruusia disainiettevõtet ja nii osalejate, kui programmi läbiviijate poolt on tagasiside väga positiivne.

Olles ise aastaid käinud Gruusias ei olnud mul aimugi, et sealne disainivaldkond võiks olla nii mitmekesine. Üllatusmomendid on igal disaineritega kohtumisel garanteeritud.

Näiteks on täiesti unikaalne, kuidas veini tootmisjääkidest arendada ehete dekoreerimiseks sobiv materjal ja luua bränd – WINE DIAMOND, mis esindas Gruusiat ka globaalsel ettevõtluskonkursil Creative Business Cup 2022.

Parimatest parimad ekspordiprogrammi lõpetajad said võimaluse Tallinna külastamiseks, et kohtuda siinsete disainimüüjatega.

Disainiöö Festivali ajal toimunud Disainitänaval oli Gruusia disain esindatud viie disainibrändiga, kaks disainerit Gruusiast külastasid Disainikeskuse Jõuluturgu Telliskivis eelmisel nädalavahetusel.

See on veidi müstiline, kuidas Eesti ja Gruusia inimesed omavahel sobivad, olles justkui vennad. Samaväärne suhe on ka Gruusia ja Eesti disainil. Disainerite omavaheline sobivus ja koostöösoov tekib koheselt, esimesel kohtumisel.

Gruusia disain on silmatorkavalt eristuv Eesti disainist – märksa värviküllasem ja suursugusem. 

Sobiva müügikoha leidmine Tallinna disainipoodides võtab muidugi veidi rohkem aega, kuid esimesed katsetused on juba tehtud. Kes oleks osanud arvata, et kõige suurem edu saadab sokifirmat – AlterSocks. Täna saab neid lõbusa disainiga sokke osta Solarise Keskusest HATA disainipoest.  Samas poes on esindatud ka lasterõivaste bränd – Spillow, mis inspireeritud draakonitest. Levi disainipoes on juba terve aasta müügil Kaleisi hõbeehted.

Kindlasti on Eesti turg Gruusia disaineritele hea kauplemise kogemus Euroopas.

2023.aastal on plaanis korraldada nii Eesti disainerite pop-up väljapanek Tbilisis, kui ka Gruusia disaini pop-up Tallinnas.

Hoidke siis Loov Eesti uudistel silm peal, et mitte jääda sellest kultuurisündmusest ilma.