Eestlaste 3D-Disainirakendus ärgitab noori leiutama

05. mai, 2017

Eesti meeste väljamõeldud arvuti- ja nutiseadme  rakendust, mis võimaldab disainida 3D-mudeleid  eelnevaid oskusi omamata ja mis algselt oli  keskendunud 3D-printimisele, on nüüdseks kasutatud  näiteks lavakujunduse tegemiseks. Ka on seda üritatud  käivitada koguni Tesla pardakompuutris.

Kui 3DC.IO meeskond 2015. aasta aprillis kokku sai, polnud lihtsaima 3D-mudeli loomiseks muud võimalust, kui õppida kõigepealt neli kuud ülikoolis ja omada võimast arvutit. Kätte oli jõudnud aeg seda muuta. Nii võeti eesmärgiks luua rakendus, mille puhul suudaks isegi algklassiõpilane nutitelefonis rakendust avades 30 sekundiga aru saada, kuidas 3D-mudelit luua.

Tänaseks on rakendusel üle 500 000 allalaadimise ning see töötab iOS ja Android nutiseadmetes ning ka arvutis. Rakendus põhineb lihtsate geomeetriliste kujundite kasutamisel ja nende pööramisel, venitamisel ning asukohtade muutmisel. Selle abil saab igaüks modelleerida oma mudeleid ja keskkondi 3D-printimiseks, animatsioonide, arvutimängude ja virtuaal-reaalsusrakenduste tarbeks. Kuigi ettevõttel on erinevas vanuses ning eri taustaga kasutajaid, ollakse esmalt keskendunud just noortele ja kolmemõõtmelise mõtlemise arendamisele haridusvaldkonnas, et anda noortele tulevikus hakkama saad.

 

„Jälgides trende maailmas, võime eeldada, et tulevikus on kaks peamist eriala – programmeerimine ehk loogika andmine ning 3D modelleerimine ehk visualiseerimine. Just visualiseerimine on see, mis aitab tulevastel leiutajatel ja arendajatel leida koos probleemidele lahendusi ning teha üksteisele ennast arusaadavaks,“ ütleb idee üks algataja Kristjan Järvan. Suurim rõõm on näha, kuidas tulevased leiutajad suudavad tänu rakendusele oma ideid nende visualiseerimisega reaalsusele lähemale tuua ning õpivad ruumiliselt mõtlema,“ märkis ta. Lisaks erakasutajatele on 3DC.io rakendus kasutuses mitmetes koolides nii Eestis kui ka väljaspool – näiteks San Diego piirkonna koolid paigaldasid rakenduse kõigile oma 25 000 iPadile. Meeskonnale on olnud suureks abiks Pelgulinna Gümnaasiumi IT juht Birgy Lorenz, kes on aidanud 3DC.io rakendust sobitada haridussüsteemi õpetaja perspektiivist lähtudes. Samuti on programm katsetamisel näiteks Haljala Gümnaasiumis, Tallinna Ühisgümnaasiumis, Tallinna Reaalkoolis jne.

3D-modelleerimine on virtuaalreaalsuse loomine
„Meie idee on arendada tarkvara sobivaks erinevatele kooliastemetele ning ideaalis võiks ükskord saada 3D-modelleerimisest eraldi õppeaine, aga seda saab kasutada edukalt ka nii kujutava geomeetria tundides, kui ka töö- ja kunstiõpetuses. Arvuti- ja robootikaõpetajad on programmi igati heaks kiitnud,“ räägib Järvan. „3DC.io õpetab lisaks ka meeskonnatööd, näiteks kui algkoolis lastakse lastel ehitada üksikuid objekte ja hooneid, siis vanemates klassides luuakse grupitööna terveid tulevikulinnu.“
Kuigi suund on võetud noortele ja lastele, tasub rakendusega tutvuda ka vanematel. „Oleme näinud olukordi, kus insenerid ja arhitektid püüavad oma tööd lastele tutvustada, kuid see ei tundu piisavalt põnev. Meie programmi proovides löövad aga laste silmad särama!“

Mis on 3DC.io edu saladus? Meeste sõnul on selleks ühelt poolt idee lihtsus ja teisalt selle kasutajamugavus: programmi ei disainita selle põhjal, mida varem on tehtud, vaid just algajatele käepäraselt. Kasutajad on ju enamasti nn Minecrafti põlvkond, kes on harjunud maailmu ehitama lihtsate ja mugavate tööriistade abil. Suur kasutajaskond tuleneb lihtsast tõsiasjast, et noormehed leidsid piisavalt suure probleemi, mida polnud seni ka suured CAD- tarkvara tootjad lahendada suutnud. Paljudes riikides ollakse muide Google Play ja iOS App Store otsingute „3D design” või „3D modeling” esimene tulemus.

Programmi arendus, nagu öeldud, käib pidevalt ning tänaseks on algsest versioonist saanud juba palju võimekam tööriist. „Aga see ei tähenda, et kasutajad oleksid alguses vähem loovaid asju teinud,“ muigab Järvan.
„Nad suutsid luua kuubikutest ja pallidest suuri detailseid piraadilaevu ja maju. Täna on rakenduses tehtud isegi lavakujundust ja sisedisaini. Kuna meieni jooksevad kõik programmiga seotud veateated, siis tundub uskumatuna, et 3DC.io-d on üritatud käivitada isegi Tesla pardakompuutris.“

Lisaks Järvanile kuuluvad meeskonda algusest peale ka Eerik Kivistik, Mikk Tarvas ja Jaak Kaevats, investorina on noormeestesse panustanud ka Skype’i üks asutajatest Jaan Tallinn. „Igaüks meist on asjatundja oma selgel vastutusalal. Strateegilised otsused arutame läbi üheskoos, kõik mõtlevad kaasa ja pakuvad lahendusi. Oleme neljakesi kõik piisavalt erineva taustaga, mis soodustab erinevaid vaatenurki,“ märgib Järvan.
Kuna 3DC.io potentsiaalseteks klientideks on enamik maailma elanikkonnast, on plaanis tõlkida rakendus suurematesse maailma keeltesse, millega loodetakse eelkõige kasvatada oma kasutajaskonda Aasia ja Lõuna-Ameerika riikides. Millal valmib Sinu esimene 3D-mudel?

Fotol: 3DC.io meeskond (vasakult) Mikk Tarvas, Eerik Kivistik, Kristjan Järvan ja Jaak Kaevats

Artikkel ilmus ajakirjas Director Inseneeria rubriigis 1. aprillil 2017, autor Gerli Ramler, Inseneeria kaasautor