Loomeettevõtete maailmameistrivõistlused Taanis

10. juuli, 2019

Kaheksa aastat elamusi Kopenhaagenist Creative Business Cup (CBC) finaalürituselt jõudis tänavu uuele tasemele ja seda väga mitmes mõttes.

Kõigepealt muidugi rekordarv osalejad. Kui kogu CBC võrgustikuga on liitunud rohkem, kui 70 riiki üle maailma, siis 65 neist saatsid oma startupid ka Kopenhaagenisse võistlema.

Kui varasemalt on mulle meeldinud CBC-d võrrelda Eurovisiooni lauluvõistlusega, kus esinejate tase võib riigiti olla väga varieeruv, siis nüüd pean tunnustama kõiki oma kolleege, kes maailma eri paigus võistlusi korraldavad, võitjaid valivad ja neid lõppvõistluseks ette valmistavad. Tase oli väga kõrge ja 14 poolfinalisti osas ka ideede kvaliteet äärmiselt ühtlane.  2019. aasta CBC läbiv teema oli suurte ja oluliste probleemide lahendamine ning lahendusi pakkusid naised.

Eestit esindas Kopenhaageni finaalvõistlusel Maarit Mäeveer Votemo tiimist. VOTEMO on platvorm, mis annab telekanalitele paindliku lahenduse vaatajate kaasamiseks koos osalemise võimalusega.

Pildil Maarit Mäeveer VOTEMOst

CBC konverentsiprogrammist õnnestus osa saada ka kompaktset transpordilahast arendaval ETHERi esindajal Rait Arrol ning noorte emade rõivabrändi Babybirch arendaval Ingi Mihkelsool.

Veel enne, kui koguneti Kopenhaagenis, toimus Baltikumi ja Põhjamaade koostöös ettevalmistav BootCamp Helsingis. CBC Baltic-Nordic BootCampi traditsiooniga alustasime Tallinnas 2014. aastal. Üritus on roteeruva iseloomuga ja sel aastal korraldasid seda soomlased.  BootCampi kandvaks ideeks on pakkuda Baltikumi ja Põhjamaade startuppidele teadmisi ja oskusi, et lõppvõistlusel paremini esineda. Mitte vähem tähtis on seejuures omavaheline suhtlus ja kogemuste vahetus, mis kahepäevase ürituse juurde kindlalt kuulub.

VOTEMO meeskonnast osales BootCampil Tõnis Vassar, kes hindas kõrgelt Soome koolitajate Tuija Seipelli ja Niina Sainiuse koolitusi. Esimesel päeval süveneti kõikide võistlejate pitchidesse. „Tuija töötoa tulemusena saime oma pitchi tekstis ja esitlusslaidides teha mitmeid häid kohendusi, et publikule sõnum selgemini kohale toimetada,“ vahendas Tõnis.
Teisel päeval harjutati avaliku esinemise põhitõdesid.

Balti- ja Põhjamaade koostöö on CBC võrgustikus kõrgelt hinnatud ning järjest rohkem riike proovib ka oma regioonides midagi sarnast algatada. Järgmisel aastal toimub näiteks Nigeerias Lääne-Aafrika riikide CBC BootCamp. Toetame oma Aafrika kolleege nõu ja jõuga ning loodame, et ka sellest algatusest kasvab traditsioon.

Kõigi osalejate kahepäevane BootCamp toimus juba Kopenhaagenis. Ka sellest on kasvanud traditsioon, kus osalevad startupid saavad õpetust ja ettevalmistust võistluseks, kuid samas toimub võrgustumine ning kontaktide loomine. Teist aastat järjest oli CBC BootCampi peakoolitaja Gleb Maltsev.

„Mulle oli kasu BootCamp’ist, mida viis läbi Gleb, usun siiralt, et kõigi osalejate esinemisoskus muutus paari päevaga paremaks”, kinnitas oma tagasisides Maarit Mäeveer.

Juuli kaks esimest päeva olid Taani pealinnas suvised. Esmakordselt toimus CBC suvel, varasemalt oleme ikka novembrikuus tuult ja vihma trotsinud. Valgus ja päike on kindlasti kogu sündmusele oma pitseri vajutanud. Meeleolu on ülev, mõttelõng lendlev ja suhtlemine avatud.

Eesti delegatsioonile on alati suureks toeks Eesti Suursaatkond Taanis, eesotsas suursaadik Märt Volmeriga. Sel aastal oli meil ka uus EASi ekspordinõunik Peder Degnbol. Oma toetust pakkus ka Kaspar Koppel, kes on vastutav EASis loomemajanduse valdkonna arendamise eest.

Eesti delegatsioon

Ettevõtjad hindavad väga kõrgelt tähelepanu, mis neile osaks sai ja eestlastele omaselt ka praktilisi soovitusi. Mitu ettevõtet jõudsid Kopenhaagenis veedetud aja jooksul ka potentsiaalsete äripartneritega kohtumas käia ning kõik tegid ka kokkuleppeid tulevikuks, sest Taani on Põhjamaadest kindlasti kõige ihaldatum turg Eesti ettevõtetele.

Analüüsides osalenud ettevõtetelt saadud tagasisidet võin kinnitada, et ütlus „Tähtis pole mitte võit, vaid osavõtt“ kehtib CBC puhul sajaportsendiliselt.

“CBC kõige väärtuslikum osa oli kohtuda 60 erineva riigi parimate start-uppidega ning saada tuttavaid korraga nii paljudest riikidest,“  jäi osalemisega rahule Maarit Mäeveer.

“CBC vaib erineb paljudest teistest startup üritustest. Kui enamik selletaolisi võistlusi keerleb erinevate tech lahenduste ja äppide ümber, siis CBC on suurepärane koht loomevallas toimetavate ettevõtetele nii enda näitamiseks kui võrgustumiseks.”, kommenteeris Ingi Mihkelsoo.

Kuna tegemist on ikkagi võistlusega, siis päris mööda ma võitjate tutvustamisest minna ei saa.

Olgu siinkohal üles loetletud esikolmik:

I koha jätsid esmakordselt koju taanlased. Startup Lapee, töötas välja nutika lahenduse väliüritustele, et vähendada naisterahvaste tualetijärjekordi. Lapee on kompaktne välipissuaar naistele, mis esmakordse testi ja massilise kasutamise leidis äsja lõppenud Roskilde festivalil.

Startup Lapee

II koha viisid sel korral koju meie põhjanaabrid soomlased. Disainer ja moekunstnik Jenni Ahtiainen bränd – Deafmetal sündis vähem kui aasta tagasi, mil autorit tabas kuulmise vähenemine ning ta oli sunnitud hakkama kasutama kuuldeaparaati. Nähes, kui vähe isikupärased ja lausa inetud need asjandused on, oligi uus lahendus sündinud. Jenni muutis kuuldeaparaadi disaini, vähendamata selle funktsionaalsust ja lõi sinna juurde ka kõrvarõngaste kollektsiooni.  Nii saab ta ise olla endiselt särav ja isikupärane ning nagu on selgunud, leidub üle maailma veel palju neid, kes seda toodet ihaldavad.

Jenni Ahtiainen bränd – Deafmetal

III koha võitjad tulid Tšehhist – SNUGGS.  Ka siin võimutsesid naisettevõtjad, kes lahendasid naistele olulist probleemi.  Naiste jaoks olid viimased suured uuendused hügieenisidemete ja tampoonide kasutuselevõtt. Sellest on möödas mitu kümnendit. Nüüd siis on uudistootena turul  hügieenipüksikud, mis täidavad oma rolli tänu innovaatilisele materjalile ning tagavad seejuures täieliku diskreetsuse. Startup on aktiivne ka sotsiaalses plaanis ja nii läheb iga püksipaari pealt oluline osa Aafrika tütarlastele hügieenipüksikute ostmiseks ja saatmiseks.

Juba üksnes nende võitjate ideede abil saab maailm ikka paremaks küll. Innovatsiooniprotsessis loova sisendi kasutamine viib uute toodeteni ja see väide sai jälle kinnitust.

Loovus päästab maailma, nagu on Loov Eesti poolt korraldatava konverentsi pealkiri –  pane end kirja ja saa inspireeritud 29.augustil Arvo Pärdi Keskuses, Laulasmaal.

Rohkem infot www.looveesti.ee.

Kopenhaageni muljeid vahendas Eva Leemet.

Eesti ettevõtjate osalemist Creative Business Cupil toetati Euroopa Regionaalarengu Fondist EASi poolt loomemajanduse arendamise meetmest.