Martin Pärn: inseneril ja disaineril on üks eesmärk
Siiani tundub valitsevat arusaam, et tootearenduses on kaks osapoolt, kes ajavad oma asja. Insener teab täpselt, kuidas asjad toimima hakkavad, disainer on aga mingi oma nägemusega kunstiinimene, kes ajab hoopis oma asja, rääkis EKA ja TTÜ professor Martin Pärn. Mõlemad ideed on täiesti valed, see, et neil on erinevad eesmärgid, ei pea paika. Disaini väärtus seisneb asjade ja inimeste vahelise suhte kvaliteedis. Loe edasi »
„Disain on nagu sibul, toob pisara silma, aga on iga hea toidu komponent. See, kuidas me disaini tajume, on see, kuidas me seda näeme. Esmalt tajume ju esteetikat oma meeltega – mis värv, maitse, lõhn, heli jne,“ selgitas Martin Pärn.
Loomulikult tegelevad disainerid esteetika loomisega, kuid kaugeltki mitte ainult sellega, selgitas Pärn. Esteetika on ainult sibula välimine kiht, järgmisena vaadatakse, millest ja kuidas toode on tehtud, kuidas ta toimib, kui hea või halb on teda kasutada ja millise emotsiooni selle kasutamisest saab.
„Tänapäeva maailmas on asjadel tähendus. Näiteks, milleks me ostame keedupoti? Kokandus on praegu inimestel kõige suurem hobi ja inimesed suhtuvad oma hobidesse teisiti, nendele kulutatakse raha hoopis julgemalt. Kui vajame potti vaid kartulite keetmiseks, siis ostame teistsuguse poti,“ tõi Pärn näite. Disainer saabki anda asjadele teise tähenduse.
Ta rõhutas, et toote loomisel tulebki alustada selle tähendusest. „Õige toode peab olema majanduslikult mõttekas, tehniliselt teostatav ja inimestele ihaldusväärne. Alustada tuleb sellest, mida inimesed tahavad,“ sõnas Pärn ja lisas, et ihaldusväärne toode luuakse pehmete väärtuste kaudu. „Väärtus luuakse enne tootearendust, see tekib lähteülesandest, kes selle kirjutab ja mida ta teab,“ võttis disainiprofessor kokku. Hea toote loomiseks peavad disainer, insener ja turundaja tegema tihedat koostööd.