Mis on ühisrahastamine?

12. juuli, 2012

hooandja_logoIvar Arulaid kirjutab LHV portaalis ühisrahastuse põhimõtetest ja erinevatest ühisrahastusplatvormidest, mille hulka kuulub ka Eesti oma uus Hooandja.

Crowdfunding ehk ühisrahastus on viimase kümnendi uusimaid rahastamise võimalusi. Kui traditsiooniliselt saavad alustavad idufirmad rahastuse riskikapitali või riikliku toetuse näol ning loomingulised projektid nt kultuurkapitalist, siis aastast 2000 on hakanud levima ka ühisrahastamine.

Ühisrahastamine kujutab endast internetipõhist platvormi, kuhu saavad ideede autorid oma projekti üles laadida. Projektile pannakse tähtaeg ning soovitav summa, tavapäraselt laetakse üles projekti tutvustav video ja pildid. Huvilised, kellele projekt meeldib, saavad seda toetada mis tahes summaga ning saavad vastutasuks oma toetuse suurusele vastava „kingituse“. Kingituseks on tavaliselt muusikaprojektidel CD, kellatootjatel kell, logoga T-särk jne. Platvormidel kehtib suuremas osas kõik või mitte midagi reegel. See tähendab, et kui projekt ei saavuta ettenähtud tähtajaks eesmärgiks seatud summat, siis saadetakse toetajatele raha tagasi ning projekt jääb rahastamata.

Nagu juba ka mainitud sai, siis pandi alus esimesele ühisrahastusplatvormile aastal 2000. Esimeseks oli platvorm nimega ArtistShare, mis keskendus just muusikaprojektidele. ArtistSharele järgnesid Sellaband (2006), Indiegogo (2008) Peerbackers (2008), Pledge Music (2009), Rockethub (2009) ja hetkel suurim Kickstarter (2009). Uuemad tulijad on GoFundMe (2010), Sponsume (2010), Rock The Post (2011) ja PleaseFund.Us (2011). Ka Eestis tutvustati esimest ühisrahastusplatvormi, Hooandjat, 2012. aasta juunis.

Suurimasse ühisrahastusplatvormi (KickStarter) on kolme aasta jooksul postitatud 62 345 projekti, mida on kokku rahastatud 272 miljoni dollari väärtuses. Edukaid projekte on rahastatud 229 miljoni dollariga ning 28 miljonit dollarit on saadetud toetajatele tagasi. Hetkel on Kickstarteris lahtisi toetusi 19 miljoni väärtuses. Keskmiselt on läbi ajaloo saanud toetuse 44.02% projektidest. Kõige kõrgema näitajaga on tantsu (69.65%), teatri (64.05%) ja muusikaprojektid (54.14%). Üle 7000 on neid projekte, mis ei ole saanud toetust üheltki inimeselt.

Kõige edukam projekt Kickstarteris on Pebble, mis sai rahastatud 10 266% eesmärgist. Pebble on kell, mis suhtleb nutitelefoniga, kajastab seal Facebooki uudised, mõõdab pulssi ja palju muud. Kella ekraan on valmistatud nö e-paberist ning projekti toetati 10.27 miljoni dollariga. Projekti toetas 68 929 inimest ning esimese 28 tunniga toetati projekti rohkem kui miljoni dollariga. Migicovsky, kes alustas Pebble kellade väljatöötamist 2008 aastal, peab toetajatele laiali saatma 85 000 kella. Kickstarter teenib 5% iga rahastatud projekti summast ning rahastuse saavad ainult need projektid, kes oma eesmärgi on saavutanud.

Indiegogo
Indiegogo pakub kasutajatele kahte võimalust projekti rahastamiseks. Esimese variandina on projekti üleslaadijatel võimalik valida kõik või mitte midagi – ehk kui eesmärgistatud summa kokku ei tule, siis läheb raha toetajatele tagasi (toetajad peavad maksma ka 3% krediitkaardi tasusid, 25 dollarit juhul, kui projekt on väljaspoolt USA ning lisanduda võivad ka valuutavahetusega seotud kulud). Edukate projektide eest võtab Indiegogo 4% toetatud summast. Teise variandina pakub Indiegogo võimalust alles jätta kogu toetatud summa, isegi siis, kui eesmärki ei saavutata. Sellisel juhul võtab Indiegogo samuti 4% toetatud summast ning juhul, kui eesmärki ei saavutata, lisaks veel 9% ja eelnevalt mainitud krediitkaardi, asukoha ja valuutaga seotud kulud.

Kuuendal juunil teatas Indiegogo, et sulges edukalt 15 miljoni suuruse A seeria rahastuse. Insight Venture Partners oli suurim kapitali tõstja, uus tulija oli Khosla Ventures. Kapitali tõstmises osalesid ka juba olemasolevad investorid: Metamorphic Ventures, MHS Capital, ffVenture Capital ja Zynga Inc kaasasutaja Steve Schoettler. Eelnevalt tõsteti kapitali nö idufaasis (1.5 miljonit dollarit). Indiegogos on osalenud üle 100 000 projekti ning ca 5000 on igas kuus aktiivseid. Keskmine toetatav summa on 74 dollarit.

Kõige suurema summa on Indiegogos kokku saanud emotsionaal-sotsiaalne projekt, mille eesmärgiks on pensionile saata üks vanem naisterahvas. Temast on postitatud video, kus teda bussisõidul päevast päeva mõnitatakse. Selleks, et naine edukalt puhkusele saata, oli vaja koguda 5000 dollarit ning hetkel, kui projekti lõpuni on veel 15 päeva, on koos 679 080 dollarit (13 582% eesmärgist), mis on kogunenud 80 erinevast riigist.

Hooandja
Hooandja on Eesti esimene ühisrahastusplatvorm, mis on asutatud juunis. Nagu ka enamus teisi platvorme, oodatakse Hooandjasse loomingulisi projekte erinevatest kategooriatest. Kategooriaid on Hooandjas seitse ning need jagunevad disani, foto & video, kunsti, muusika, teatri, tehnoloogia ja trükise projektideks. Hetkel on Hooandjasse üles laetud 13 projekti, millest kaks on ka eesmärgi saavutanud. Suurima toetuse on saanud projekt (HoseWear), mis toodab kasutatud tuletõrjevoolikutest kotte. Toetuse summaks oli 1252 eurot (125% eesmärgist), mis koguti 49 toetajalt.

Link originaalloole
Investorid
Peamiselt on ühisrahastusplatvormid loodud loominguliste projektide toetamiseks ja julgustamiseks. Alustavad ettevõtjad, kunstnikud, muusikad ja teised saavad platvorme edukalt, lisaks rahastamisele, kasutada ka turult tagasiside saamiseks ja info levitamiseks. Potentsiaalsetel investoritel on võimalik väga hõlbsasti hoida silm peal tärkavatel trendidel ning vajadusel idee autoriga ühendust võtta ja ideed osaluse vastu rahastada. KickStarterist ja teistest suurematest ühisrahastusplatvormidest on sirgunud palju ideid, mille vastu on huvi tundnud ka suuremad tehnoloogiaettevõtted nagu Apple ja Microsoft. Läbi ArtistShare on 20 muusikut nomineerinud ka Grammy auhindadele kellest viis on ka auhinna koju viinud.