Seminar: Kelle uksele koputan, kui mul on raha vaja?

21. mai, 2018

Reedese päeva veetsid PESAkad ja PESA+ asukad seminaril „Kelle uksele koputan, kui mul on raha vaja?“ uurimaks, kuidas ja kellelt oleks võimalik oma ideede teostamiseks vajalikke lisavahendeid saada.

Ragnar Siil Creativity Labist alustas avaliku esinemise lühikoolitusega. „Kõige olulisem on meeles pidada, et igal sinu esinemisel peab olema eesmärk. Lihtsalt “tutvustamine“ on täiesti mõttetu,“ ütles ta. Iga kord, kui oma ideest räägid, pead mõtlema, mida sa sellega saavutada tahad ja hoolikalt ette valmistama vastavalt sellele, kellele sa räägid, rõhutas Ragnar. Seejärel saad oma tutvustuse fokusseerida just õigesti ning mõelda läbi, kuidas sa oma ideed esitad – kuni kasutatavate sõnadeni ja kehahoiakuni välja. „Kui sa ei mõju usaldusväärselt ja tutvustad oma ideed lohakalt, siis ei usalda keegi sulle raha ka,“ kinnitas ta.  Alati tuleb selgelt väljendada, mida sa saada tahad – kas investeeringuid, kogemusi, uusi meeskonnaliikmeid, kontakte vms.  Korralikult ettevalmistatud tutvustus on edu alus.

Priit Lopsik Swedbankist selgitas, millele pank  enne finantseerimisotsuse tegemist tähelepanu pöörab. „ Oluline on, et su finantskäitumine oleks korras ja investeeringud oleksid ettevõtlusega otseselt seotud,“ rõhutas Priit.

Tuulike Mänd Hooandjast ja Jelena Zhovnikova Fundwisest  tegid üksipulgi selgeks, milliste  projektide/ettevõtete jaoks kumbki ühisrahastusplatvorm mõeldud on.

Hooandja on toetusplatvorm, mis ei ole mõeldud laenude ega investeeringute vahendamiseks ja sinna on  oodatud kõik loovad ideed, olgu need siis ühe nädalavahetuse ettevõtmised või kuudepikkused projektid, nii eriskummalised kui tõsised, traditsioonilised kui eksperimentaalsed. Hooandja on hea võimalus ka oma idee kandvust testida – kas sellel on piisavalt poolehoidjaid.  Kui Hooandjas seatud rahakogumise  eesmärk täidetakse või ületatakse, siis Hooandja võtab sellelt teenustasuna 7%. Kui eesmärki täita ei õnnestu, siis kantakse raha panustanutele tagasi ja teenustasu ei võeta.

Fundwise  töötab sarnaselt Hooandjale ja on mõeldud just väikeettevõtetele. Selle kaudu saab investor osta endale väikese osa ettevõttest. Investeerida saab alates 200-300 eurost, mille vastu investor saab osaluse ettevõttes. Rahaga koos saab ettevõte ka investori teadmised ja võrgustiku, see on vahest arenguhüppeks olulisemgi Fundwise innovaatilisi käegakatsutavaid asju – tootedisaini, jagamismajanduse algatusi, mahetootmist, energiasektorit, IKTd, mängutööstust.

Ettevõtja ning investor Yrjö Ojasaar andis ülevaate sellest, mida ootavad riskikapitalistid ja ingelinvestorid.

Ingelinvestorid investeerivad oma raha ja kindlasti vaatavad nad, et ettevõttel oleks korralik ärimudel, pühendunud ja asjatundlik meeskond, võimalus kasumi saamiseks. „Ettevõttesse investeerimiseks on investorile oluline, et ärimudel oleks arusaadav  ning teostatav  ja ettevõttest väljumisstrateegia oleks arusaadav,“ selgitas ta. Ingelinvestorid  otsivad ettevõtet, mille tegevus lahendab kas mingit olulist probleemi või kõnetab emotsioone. Eriti oluline on, et idee taga seisev meeskond oleks võimekas ja kompetentne.

Riskikapitalistid investeerivad teiste raha ja on seetõttu oma investeeringute paigutamisel oluliselt ettevaatlikumad. „Ettevõte, millesse investeerida, peab olema ennast juba näidanud ja suure potentsiaaliga,“ selgitas Yrjö.