Tunne oma äri ja uuri sihtturgu!

13. veebruar, 2014

IMG 9218Kas enamik ettevõtteid oskavad ekspordile kuluvat aega ning raha õigesti planeerida? Või kas välisriigis elavast sõbrast võib ekspordi planeerimisel abi olla? Ekspordikonsultant Paavo Pauklin jagas praktilisi nõuandeid Loov Eesti ja Tallinna linna korraldatud koolitusel projekti “Cross Innovation” raames, mis loob uusi koostööprojekte loomesektori ning traditsiooniliste ettevõtete vahel üle Euroopa.

Ekspordikonsultant Paavo Pauklin tõi välja, et kõige olulisem on läbi mõelda, kas ekspordil on üldse mõtet.  “Kui koduturg on tegelikult piisav, ei ole mõtet enda energiat asjatult kulutada,” rõhutas ta. “Alati tuleb järgida äri ABC-d ja analüüsida, kas kulutatav resurss viib soovitud eesmärgini.”

Kui siiski otsustatakse ekspordiga alusatada, tuleb esmalt vastata mitmetele olulistele küsimustele. Kes on Sinu klient? Kas klient on sama profiiliga välisturul, kui koduturul? Kas müüd vahendajale või lõppkliendile? Kuhu toode seal paigutub? Kas müügiargumendid ja väärtused on samad? Äkki on sihtriigis vajalik erinev hinnastamine tulenevalt hinnatundlikkusest ja ostuharjumustest?

Kuidas aga õige sihtturg siis valida? “Tuleb analüüsida, kas turul on piisavalt tarbijaid ja raha sinu toote ostuks. Milline on reaalne konkurents ja kas teil on turueelis? Mis on turu eripära, seadusandlus? Kas vajate tegevuseks litsentse?” esitas Paavo järjest küsimusi. “Kindel on alati see, et alahinnatakse kulusid ja ülehinnatakse tulusid. Ja aega laheb alati palju rohkem, kui sa ette oskad kujutada.”

Millega siis eelkõige arvestada eksporti tehes? “Soovitan ennast kurssi viia alustuseks kohaliku ärikultuuriga ning alati vastavalt käituda. Samuti on oluline sihtriigi õiguskeskkond ja lepingukultuur. Soovitan alati lepingute sõlmimisel leppida kokku vaidluste lahendamine kas Eestis või mõnes neutraalses riigis selleks, et vaidluste algatamine oleks vastasoole jaoks keerulisem,” jagas Paavi praktilisi nõuandeid. “Kindlasti on oluline maksukeskkond, tollid, ka tarne- ja maksetingimused võivad riigiti erineda. Kursis tuleb olla ka turul opereerimise nõuetega, et tegevus ei jääks näiteks mõne ametliku loa või litsensi taotlemise taha.”

Mõistlik on võimaluse korral abi küsida. “Välisriigis aitavad sind saatkonnad, EAS, teised ettevõtjad, kohalikud sõbrad- kontaktid . Mina soovitan alati – olge kuumaverelised ja looge julgelt kontakte!” võttis Paavo kokku.

Cross Innovation projekti eesmärk on luua sobiv keskkond sihtlinnades loomemajanduse arenguks ning ristinnovatsiooni tekkeks, mis looksid soodsa pinnase kiiremaks majanduse arenguks. Selleks otsitakse kokku 110 ettevõtet projektilinnadest, et leida rahvusvahelisi koostöökohti ning luau innovatiivseid tooteid. Projektis osalevad peale Tallinna veel Birmingham, Amsterdam, Rooma, Berliin, Warsaw, Vilnius, Stockholm, Linz, Lisbon ja Pilsen.

Eestist osalevad ettevõtted Derelict Furniture, K-o-i!, Trinidad Consulting, Bloomingfern, Aplefly, Garage48, MPI, Plastrex, Prismattery ning Bikeep.

Vaata lisa: http://www.cross-innovation.eu/